strictly cars with character

Opel Astra OPC: vetrandje

24 november 2014
Opel hoopt al jaren dat de letters OPC dezelfde magische klank krijgen als GTI. Aan de nieuwe Astra OPC zal dat zeker niet liggen.  De jongste versie van de Astra OPC – alleen leverbaar in de coupéachtige driedeurs GTC-carrosserie – is namelijk meteen de sterkte Astra die Opel ooit bouwde. Uit de tweeliter turbomotor wringen de techneuten van het Opel Performance Center 280 pk en een koppel van 400 Nm. De laatste luchtgekoelde Porsche 911 had maar 5 pk meer! Schaatsen Plenty power dus, maar het blijkt een hele klus om dat fatsoenlijk via de voorwielen, die ook nog belast zijn met sturen, op het asfalt te krijgen. Zelfs met de speciale ‘HiPerStrut’ voorwielophanging – waarbij het draaipunt van de wielen verder naar buiten is geplaatst om reacties in de besturing te temperen – en een mechanisch sperdifferentieel lukt het bij fors accelereren vaak niet om schaatsen te voorkomen. Zelfs niet op het strakke asfalt van het Circuit van Zolder waar we de nieuwe OPC ook even aan de tand mochten voelen. Wie al het vermogen op de voorwielen loslaat bij een sprintje wordt eerst afgeremd door de tractiecontrole. Je moet om echt prettig te rijden eigenlijk pas het volle vermogen aanspreken als de OPC al even op gang is. Dan heb je minder last van het losbarstende koppel en de reacties die dat in de aandrijving veroorzaakt. Is er wel genoeg grip, dan schiet de Astra OPC in zes tellen van 0 naar 100 km/h. Kilogrammen De Astra OPC is verder trouwens wel een lekker sportieve verschijning. Zeker met de optionele 20-inch wielen (standaard 19, ook niet kinderachtig!), waarachter solide remmerij van Brembo je toelacht. En ook het interieur is helemaal in de sportsfeer met fraaie kuipstoelen en een fraai instrumentarium. Ze kunnen het wel bij Opel, sportieve auto’s maken, alleen hebben ze er nog te veel kilogrammen voor nodig. De Astra OPC weegt rijklaar namelijk 1.550 kg en dat is echt te veel. Een VW Golf R is zelf met zijn extra gewicht opleverende vierwielaandrijving nog 30 kg lichter. En een Ford Focus ST weegt zelfs 165 kg minder. Daarmee is de Astra OPC is zijn klasse wel de krachtigste atleet, maar hij heeft ook een vetrandje. En dat mag er nog van af! Tekst: Mario Vos
Opel Astra OPC
Motor 2,0 liter viercilinder turbomotor
Vermogen 280 pk bij 5.300 tpm,
Koppel 400 Nm bij 2.400 tpm
Transmissie Voorwielaandrijving, handgeschakelde zesversnellingsbak
0-100 in sec. 6,0
Top in km/h 250 (begrensd)
Verbruik in l/100 km 8,1
CO2-uitstoot in g/km 189
Prijs in euro 42.995

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer