strictly cars with character

Lexus NX: aandacht voor detail

29 november 2014
Lexus gaat eindelijk werk maken van het midi-SUV-segment. De NX wordt voor het merk een belangrijke auto.  Met een knipoog naar zijn naam is het ‘niet niks’ wat de nieuwe Lexus NX moet gaan presteren. In het met concurrenten als de Audi Q5, de Mercedes-Benz GLK en vooral de Volvo XC60 al drukbezette segment van de midsize SUV’s moeten er van nieuwkomer Lexus NX rond de 24.000 exemplaren worden verkocht. Of te wel een slordige éénderde van de totale Europese Lexus-verkopen. Daarmee is de rol van de NX duidelijk: hij moet een stuwmeer van klanten aanboren voor het merk. Eerste Lexus “We bestaan 25 jaar. Lexus is begonnen aan de top en nu bouwen we ons gamma langzaam af naar beneden. Wat dat betreft laten we ons leiden door de verkoopresultaten van de CT200h; voor een kwart van de CT-kopers was het hun eerste Lexus”, zegt de topman van Lexus Europe, Alain Uyttenhoven. Volgens de Belg zal de nieuwe clientèle vooral vanwege het design voor de NX kiezen. Dat is een opmerkelijk statement, want de NX is nou niet de meest spannende SUV die we ooit hebben gezien. Met name driekwart van voren – en voorzien van de standaard neus – zou het ook om een willekeurige Hyundai of Kia kunnen gaan. Maar: er komt ook een F-Sport-versie en die heeft een veel spannender grille. Recht van voren kun je er – met een flinke scheut oneerbiedigheid – een soeppan in zien, maar met het zwarte gaas en de enorme afmetingen maakt het front van de F-Sport zeker indruk op voorliggers. Pikant De 4,63 meter lange NX is de eerste Lexus met een turbomotor, een 2,0 liter met 238 pk. Hij zal een bescheiden rol spelen in de verkoopcijfers, want Lexus verwacht veel meer van de 300h, die met een 2,5 liter viercilinder in combinatie met een nieuw ontwikkelde elektromotor 197 pk op de been brengt en, belangrijker, qua CO2-uitstoot onder de 120 gram per kilometer blijft. Daardoor krijgt de auto voor de snelle beslissers 20 procent bijtelling. Prestatiecijfers houdt Lexus nog even voor zich. Pikant is overigens dat er voor de Russische markt een turboloze 2,0 liter komt, waarvan Lexus er in het eerste jaar in Rusland (Lexus’ grootste afzetmarkt) meteen negenduizend stuks denkt te kunnen verkopen. “De CO2-uitstoot van die auto is voor Europese landen veel te hoog, maar in Rusland tillen ze daar een stuk minder zwaar aan”, zegt Alain Uyttenhoven. Draadloos laden Als de Lexus NX dit najaar op de markt komt, zal hij vooral koketteren met een aantal leuke vondsten. Zoals een ‘easy touch’-screen dat zelfs door een mug kan worden bediend en een flessenhouder die de fles zó stevig vastgrijpt dat je de dop er met één hand van kan afdraaien. Led-lampjes lichten op in alle portiergrepen zodra de bestuurder de auto in het donker nadert. Er komt een mogelijkheid om een smartphone draadloos op te laden. En om de naad tussen achterklep en carrosserie in elk geval bij de achterlichten onzichtbaar te maken, zit er een extra rood lampje in de kofferbak zelf. Dát mag aandacht voor detail heten. De basisprijs voor de NX is net onder de 50 mille: de tweewielaangedreven instapversie kost 47.900 euro, terwijl de AWD-optie slechts 2.000 euro meer kost. Dat is conform de tarieven die Volvo voor de XC60 hanteert. Het topmodel van de Lexus NX wordt de President Line van 72.900 euro, met in de standaarduitrusting onder meer All Speed Adaptive Cruise Control, een 360-graden parkeercamera, head-up display en het fameuze Mark Levinson audiosysteem met 14 speakers. Tekst: Guus Peters
Lexus NX 300h
Motor 2,5 liter viercilinder benzinemotor plus elektromotor
Vermogen 197 pk/145 kW
Transmissie E-CVT, keuze uit voor- of vierwielaandrijving
Gewicht in kg 1.595
0-100 in sec 9,3
Top in km/h 180
Prijs vanaf 45.990

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer