strictly cars with character

Koenigsegg One:1 wil ronderecord op ‘Ring’

5 december 2014
De Koenigsegg One:1 wil het ronderecord van Porsche op de Nordschleife van de Nürburgring verpulveren. De Koenigsegg One:1 kan het volgens de Zweedse fabrikant van supercars bijna een halve minuut sneller. Tot op heden is nog geen enkel merk erin geslaagd om de tijd van 6 minuten en 57 seconden, gezet door de Porsche 918 Spyder, te verbeteren. McLaren heeft met P1 supercar gereden op de ‘Ring’, maar geen tijd bekend gemaakt. En Ferrari heeft met de LaFerrari niet eens een poging gedaan. Dat doet vermoeden dat deze concurrenten niet rap genoeg zijn om Porsche te verslaan.

Eén megaWatt vermogen

Koenigsegg heeft echter alle vertrouwen in de prestaties van de One:1. Dat is niet vreemd, want de Koenigsegg One:1 heeft een verhouding tussen vermogen en gewicht van 1 op 1. Hij wordt aangedreven door een 1.340 pk sterke 5,0 liter V8-motor (dat is één megaWatt) en weegt 1.340 kilogram. Opmerkelijk genoeg wordt dat vermogen alleen via de achterwielen op de weg gebracht, wat betekent dat elk van de 345/30 x 20 Michelin Cup 2 banden 670 pk op de weg dient te kunnen overbrengen. O ja, en 685 Nm aan koppel per band. Streepje gas teveel en profiel wordt omgezet in blauwe rook, vermoeden we.

0 tot 400 in 20 seconden

De Koenigsegg One:1 is verzengend snel, want binnen 20 tellen sprint de auto van 0 naar 400 km/h en de topsnelheid bedraagt volgens het Zweedse merk 440 km/h. Of zulke snelheden ergens op de Nordschleife van de Nürburgring gehaald zullen worden is ondenkbaar, want je hebt wel een flink recht stuk nodig en de ‘Groen hel’, zoals de Nordschleife wordt genoemd heeft op 20,8 kilometer lengte 176 bochten. Niettemin heeft Christian van Koenigsegg alle vertrouwen in een forse verbetering van het record: 6 minuten en 30 seconden. [gallery columns="4" link="file" ids="11752,11750,11749,11748"]  

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer