strictly cars with character

Jeep Renegade: afvallige

18 december 2014
De typenaam van de compacte Jeep Renegade, betekent letterlijk ‘afvallige’. Het lijkt nu ineens heel toepasselijk, omdat het nieuwste model van deze Amerikaanse auto Fiat-motoren heeft en in Italië wordt gebouwd op een Italiaans platform. Tekst: Mario Vos Met het gebruikelijke Yankee-elan presenteert Jeep-topman Mike Manley – eigenlijk Brits met een Aussie-accent – de nieuwe Renegade aan de Europese autopers. Niet in een toepasselijk onherbergzaam stukje in het geboorteland van de terreinauto, maar op de testbaan van Fiat in Balocco, halverwege Turijn en Milaan. Dat is namelijk een stukje dichter bij het grootste deel van de ‘roots’ van deze compacte SUV van Jeep, die veel componenten deelt met de nog te verschijnen Fiat 500X. Bovendien wordt de Renegade ook nog eens gebouwd in een fabriek van Fiat in het Zuid-Italiaanse Melfi.

Trailhawk

Daar is helemaal niets mis mee! Sterker nog: het kon wel eens een briljante zet zijn om Jeep nu in de oude, door CO2-regelgeving gedreven wereld definitief op de kaart te zetten. Wij Europeanen kijken immers likkebaardend naar modellen als een Grand Cherokee en die nog altijd onwaarschijnlijk stoere Wrangler, maar voor de volumes kunnen bij ons alleen compactere en vooral zuinigere Jeeps zorgen. Daarvoor heeft deze Renegade alles in huis. Met de door Fiat aangedragen ‘verplichte’ componenten, zoals het eerdergenoemde platform en de voor Jeep-begrippen extreem kleine 1,4 liter turbo-benzinemotoren en tweeliter diesels, hebben de nog altijd erg Amerikaanse ontwikkelaars iets moois gemaakt. En daar vertelt Manley dus met aanstekelijk enthousiasme over. Uiteraard wordt niet achterwege gelaten dat ook deze auto – mits uitgevoerd in de speciale Trailhawk-uitvoering met extra bodemvrijheid, een lage klauteroverbrenging en Jeep Active Drive vierwielaandrijving – de moeilijkste hindernissen kan overwinnen.

Stuurprecisie

Fijn dat Mike het ons allemaal uit de doeken doet, maar als we even later Balocco verlaten in een Renegade met 170 pk dieselmotor, vierwielaandrijving en negentraps automaat, valt in eerste instantie vooral op hoe goed en comfortabel die auto op de gewone weg rijdt. De Renegade voelt solide aan, is volstrekt vrij van bijgeluiden en is goed afgewerkt. Wat ons betreft was het niet nodig geweest om in de middenconsole zo nadrukkelijk ‘SINCE 1941’ te vermelden, maar Jeep is nogal trots op die oprichtingsdatum. De Renegade stuurt strak en helt weinig over in bochten. Je kunt hem zelfs sportief berijden, omdat het voelt alsof het zwaartepunt laag ligt. Vrijwel zeker is het de best sturende Jeep ooit, want de Amerikaanse modellen met hun ‘ballonbanden’ en doorgaans weinig geavanceerde wielophanging kunnen niet aan deze stuurprecisie tippen. De tweeliter dieselmotor is met 170 pk uitmuntend op zijn taak berekend en gaat een mooi combinatie aan met de nieuwe negentraps automaat. Die houdt de krachtbron feilloos in het gebied waar het koppel hoog is en de geluidsproductie laag. Daardoor is tot op hoge snelheid – we tikken op de Autostrada probleemloos de 190 km/h aan – nauwelijks iets te vernemen van de motor. En de stabiliteit blijft voorbeeldig.

Klimvaardigheid

Na het verlaten van de snelweg krult de route over lokale wegen richting Biella met ook enkele kilometers onverharde weg. Geen route waar de compacte Jeep met zijn vierwielaandrijving echt in problemen kan komen, maar bij vlagen toch ook geen makkie. De lat gaat nog een stukje hoger als we terugkeren op Balocco, waar een heuse testtrack voor terreinauto’s is aangelegd. De Renegade kan zijn klimvaardigheid tonen op steile hellingen en daar komt de extra korte eerste versnelling uitstekend van pas. Hij kan ook laten zien dat het automatische afdaalsysteem prima functioneert. Helaas geen echte moddertaferelen, maar de grip wordt wel enige malen danig op de proef gesteld. Jeep Active Drive voldoet prima en voor de moeilijkste momenten is er een draaiknop, waarmee je kunt kiezen uit sneeuw, zand en modder. Bij de Trailhawk met extra grondspeling zelfs voor de stand ‘Rock’. Na afloop van de terreinproef nemen we de Renegade even goed in ons op. De kenmerkende spijlengrille van Jeep maakt de auto onverwisselbaar, maar ‘en profil’ heeft hij iets weg van een kleine Hummer. Als bijzondere designgimmick komt op allerlei plaatsen een gestileerde kruisvorm terug, zoals die ook op de stalen jerrycan met reservebenzine zat bij de oer-Jeep uit de Tweede Wereldoorlog. Leuke vondst!

’Blufuitvoering’

Tijd voor een tweede testritje en daarvoor nemen we de 1.4 MultiAir, een 140 pk sterke turbo-benzineversie met handgeschakelde zesversnellingsbak. Het is de ‘blufuitvoering’ van de Renegade, want de auto heeft onder die stoere Jeep-verpakking alleen voorwielaandrijving. Voor de echte Jeep-fanaat misschien een soort heiligschennis, maar ook Land Rover ging deze weg in de zoektocht naar een lagere CO2-uitstoot. En laten we eerlijk zijn: de meeste kopers van een SUV zullen nooit het terrein opzoeken en kunnen het dus met tweewielaandrijving af. Het weggedrag van de 1.4 MultiAir is vrijwel identiek aan dat van de vierwielaangedreven versie. Bij gasgeven is er een snufje meer onderstuur, maar de stabiliteit is prima en de auto stuurt nauwkeurig. De 1,4 liter turbomotor heeft niet zoveel trekkracht als de beresterke diesel, maar is toch een passende motorisering. De andere benzinemotor, de 1.6 E-Torq met 110 pk en 152 Nm aan koppel die pas in 2015 komt, ligt in de eveneens voorwielaangedreven basisversie. Te koop vanaf 22.990 euro, maar een beetje leuk aangeklede Renegade 2.0 MultiJet diesel met vierwielaandrijving komt toch rond de 40 mille. [gallery ids="11922,11921,11919"] Mogelijk haalt een enkele ouderwetse Amerikaan – gewend/verslaafd aan gas guzzlers en SUV’s van het formaat Cadillac Escalade – zijn neus op voor deze nieuwe kleine Jeep. Zeker als hij weet dat de auto niet in eigen land is gebouwd. Maar de Renegade is wel een slimme uitbreiding van het Jeep-gamma, die in onze contreien veel aanhang kan vinden.
JEEP RENEGADE 2.0 MULTIJET
Motor 2,0 liter viercilinder turbodieselmotor
Vermogen 170 pk/125 kW bij 3.750 tpm
Koppel 350 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie Vierwielaandrijving, negentraps automaat
Gewicht in kg 1.530
0-100 in sec. 8,9
Top in km/h 196
Prijs in euro 42.790

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer