De eerste plug-in hybride SUV van BMW is een feit. Het is de BMW X5 xDrive40e met tweeliter turbobenzine" /> De eerste plug-in hybride SUV van BMW is een feit. Het is de BMW X5 xDrive40e met tweeliter turbobenzine"> De eerste plug-in hybride SUV van BMW is een feit. Het is de BMW X5 xDrive40e met tweeliter turbobenzine"> CARROS Magazine - BMW X5 xDrive40e plug-in hybride onthuld
strictly cars with character

BMW X5 xDrive40e plug-in hybride onthuld

15 maart 2015
De eerste plug-in hybride SUV van BMW is een feit. Het is de BMW X5 xDrive40e met tweeliter turbobenzinemotor en elektromotor. Samen zijn ze goed voor 313 pk en de X5 xDrive40e komt in aanmerking voor 14 procent fiscale bijtelling. Die lage bijtelling is alleen van toepassing indien de auto nog dit jaar wordt gekocht, want vanaf 1 januari 2016 gelden er andere bijtellingsregels. De X5 xDrive40e haalt dit jaar nog de 14 procents-categorie dankzij een NEDC-normverbruik van 3,3 liter per 100 kilometer, wat gelijk staat aan 77 g/km CO2. Vanaf september is BMW’s eerste plug-in hybride leverbaar. De BMW X5 xDrive40e kan maximaal 31 kilometer volledig elektrisch rijden op de 9 kW accu. De auto is ook alleen op de benzinemotor te rijden om het elektrisch rijden tot later (bijvoorbeeld in de stad) te bewaren. De bestuurder kan de verschillende standen zelf kiezen. Het is ook mogelijk om voor maximale prestaties te kiezen en dan wordt het vermogen van beide motoren gecombineerd en dat is 313 pk en 450 Nm aan koppel. De X5 xDrive40e sprint desgewenst in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een op 210 km/h begrensde topsnelheid. De elektromotor is bij de X5 xDrive40e ingebouwd in de achttraps automaat. De accu zit onder de vloer van de laadruimte en er is nog altijd 500 liter bagageruimte (1.720 met de bank plat) aanwezig.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer