De BMW 3-serie Sedan en Touring hebben een - vooral technische – facelift gekregen. Meest opvallende n" /> De BMW 3-serie Sedan en Touring hebben een - vooral technische – facelift gekregen. Meest opvallende n"> De BMW 3-serie Sedan en Touring hebben een - vooral technische – facelift gekregen. Meest opvallende n"> CARROS Magazine - BMW 3-serie vooral technisch vernieuwd
strictly cars with character

BMW 3-serie vooral technisch vernieuwd

7 mei 2015
De BMW 3-serie Sedan en Touring hebben een - vooral technische – facelift gekregen. Meest opvallende noviteiten zijn de komst van een 318i met driecilinder turbomotor en een plug-in hybride 330e. Die laatste komt echter pas in 2016 naar ons land, dus de auto komt niet meer in aanmerking voor 7 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik, ondanks zijn lage CO2-uitstoot in de NEDC-meting. Vanaf 1 januari 2016 gelden er namelijk nieuwe CO2-grenzen bijtellingspercentages. De 330e komt daarmee volgend jaar in aanmerking voor 15 procent fiscale bijtelling. De BMW 330e beschikt over een tweeliter viercilinder TwinPower turbomotor met 184 pk en een 109 pk elektromotor. Het gezamenlijke maximale vermogen bedraagt 252 pk en daarmee kan de auto in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten. Wordt de aandrijflijn ingezet voor maximale zuinigheid en dus een lage CO2-uitstoot, dan bedraagt het verbruik volgens de officiële NEDC-meetcyclus 2,1 liter per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 49 g/km. De BMW 330e kan maximaal 35 kilometer volledig elektrisch rijden.

Subtiele wijzigingen

Het uiterlijk van de 3-serie onderging slechts subtiele veranderingen. De koplampen hebben een iets aangepast design, evenals de grille, de bumpers en de achterlichten. In het interieur heeft BMW nieuwe materialen toegepast, wat voor een premium sfeer moet zorgen. De nieuwe basisversie van de 3-serie is de 318i met driecilinder turbobenzinemotor. Deze krachtbron levert 136 pk en vervangt de huidige 316i. De 328i wordt vervangen door een 330i met tweeliter turbobenzinemotor en deze versie heeft nu 252 pk in plaats van 245 pk. Het nieuwe topmodel – de M3 niet meegerekend – is de 340i met 326 pk sterke drieliter zescilinder turbobenzinemotor. Gebleven is de 320i met tweeliter turbobenzinemotor en 184 pk. Dieselen kan de vernieuwde BMW 3-serie met volgende tweeliter viercilinder diesels, namelijk de 316d met 116 pk, de 318d met 150 pk, de 320d met 190 pk (allemaal 20 procent fiscale bijtelling) en de 218 pk sterke 325d. Daarnaast zijn er twee drieliter zescilinder diesels, de 330d met 258 pk en de 335xd met 313 pk. De laatste heeft standaard vierwielaandrijving, bij alle andere uitvoeringen is het een optie behalve bij de 318i en de 316d. Binnenkort maakt BMW de prijzen en leveringstermijn bekend van de vernieuwde 3-serie.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer