strictly cars with character

Volvo XC90: Zweedse revolutie

13 juli 2015
Geruime tijd werd gevreesd dat hij niet zou komen, de nieuwe Volvo XC90. Maar Volvo heeft gewoon heel lang gedaan over een waardige opvolger. En dat is te merken, want hoewel je het niet meteen aan de buitenkant ziet, is de nieuwe SUV revolutionair te noemen. Tekst: Mario Vos Eigenlijk kennen ze het helemaal niet in Zweden, een echte revolutie. Toen in 1848 en 1849 zo’n beetje heel Europa in het geweer kwam tegen hun heersende leiders, deden de Zweden precies twee dagen mee. Het werd dan ook de Maartse Opstand genoemd in plaats van een revolutie. En het afzetten van koning Gustaaf Adolf in 1809 was een al even fluwelen aangelegenheid omdat gewoon oom Karel als plaatsvervanger werd geïnstalleerd. Als een Zweedse onderneming dus het woord revolutie in de mond neemt, moet er echt wat aan de hand zijn.

Tweemotorig topmodel

Een beetje achteloos beklimt onze XC90 de hellingen in de Penedes, het enorme wijngebied onder Barcelona. De wegen slingeren tussen de rijen druivenranken omhoog en dan weer naar beneden. De tweeliter viercilinder turbomotor houdt zich akoestisch op de achtergrond en heeft het ondanks zijn geringe inhoud absoluut niet zwaar. Een compressor en een turbo zorgen ervoor dat hij niet in ademnood komt en er liefst 320 pk ter beschikking is. Alsof dat nog niet genoeg is, krijgt hij assistentie van de achterin geplaatste 87 pk elektromotor waarmee het totale vermogen in deze T8 Twin Engine gedoopte XC90 op 407 pk komt. En het koppel liefst 640 Nm. Bovendien zorgen de twee motoren samen voor vierwielaandrijving. Niet bestemd of geschikt voor zwaar terrein, maar wel om niet al te grote hindernissen de baas te kunnen. U hebt het wellicht al begrepen: het tweemotorige topmodel in de XC90-reeks is een plug-in hybride. Je kunt er met een opgeladen accu maximaal 40 kilometer volledig elektrisch mee rijden en dat volstaat voor een ritje op en neer naar het centrum van de stad. Als de rit langer is, komt de buitengewoon krachtige benzinemotor te hulp. Worden de krachten van de twee machines gebundeld, dan bezorgen ze de XC90 T8 Twin Engine indrukwekkende prestaties. Want volgens de ‘specs’ van Volvo duurt de sprint van 0 naar 100 km/h dan maar 5,9 seconden. Tegelijk kan de XC90 – althans volgens de officiële verbruiksmeting – idioot zuinig zijn. Hij behoeft in de NEDC-meting maar 2,4 liter euro loodvrij per 100 km en dat komt neer op een CO2-uitstoot van 49 g/km. Wie dit model nog dit jaar zakelijk in gebruik neemt, hoeft de komende vijf jaar op maar zeven procent fiscale bijtelling te rekenen (bij de introductie was de CO2-uitstoot nog 64 g/km en de bijtelling nog 14%). En dat voornemen hebben al heel wat mensen bij de Volvo-dealer kenbaar gemaakt.

Lager zwaartepunt

Er zijn nog andere krachtbronnen beschikbaar voor de nieuwe Volvo XC90 – ook allemaal tweeliter Drive-E viercilinders! – maar aan de prestaties of de gunstige fiscale behandeling van de T8 Twin Engine kunnen ze niet tippen. De basisversie van de XC90 – de D4 – heeft een 190 pk dieselmotor en alleen voorwielaandrijving. Dan komt de D5 met 225 pk en vierwielaandrijving. En de T5 heeft een 254 pk turbobenzinemotor en vierwielaandrijving. Alle versies beschikken over een achttraps automaat. We reden niet alleen met de indrukwekkende T8 Twin Engine, maar konden ook een flinke rit maken met de XC90 D5. De dubbele turbo helpt deze aan een enorm koppel van 470 Nm en de automaat houdt de motor keurig in het gebied met veel trekkracht, dus over power heb je ook in deze XC90 niet echt te klagen. Maar het weggedrag is minder goed in balans dan dat van de T8 Twin Engine. Die laatste is weliswaar zwaarder, maar het zwaartepunt is lager en de kilo’s zijn beter verdeeld vanwege de centraal geplaatste accu – in de middentunnel – en de elektromotor achterin.

Breuk met verleden

Je mag het – zeker voor een merk als Volvo – als baanbrekend bestempelen wat er met de aandrijving is gebeurd. Louter vierpitters die, ondersteund door compressor en/of turbo en/of elektromotor aan representatief vermogen worden geholpen. Maar er is meer. De XC90 heeft ook wijzigingen ondergaan in de constructie. De Scalable Product Architecture (SPA) is een flexibel platform, een soort bouwdoos, waarin de kostbare crashstructuur is opgenomen. Deze SPA biedt bovendien zeer grote vrijheid om een brede waaier aan modellen, van groot tot klein, te kunnen ontwikkelen tegen lage kosten. De XC90 heeft de primeur en de auto belooft een ongekend niveau van botsveiligheid door de even sterke als flexibele structuur. Waar het exterieur eigenlijk nog best traditioneel is, tilt het interieur het onderkoelde Zweedse design naar een nieuw niveau, terwijl de bediening ook met het verleden breekt. Het overgrote deel van de bedieningsknoppen is nu ondergebracht in een iPad-achtig aanraakschermpje in de middenconsole, waarmee je verwarming, airco, navigatie en audiosysteem kunt bedienen. Het werkt voortreffelijk en intuïtief, al is de navigatie soms wat laat met aanwijzingen als je vlot rijdt. Wat er onder dat carrosseriehuidje van de XC90 allemaal is veranderd aan techniek en bediening is – zeker voor Volvo – een revolutie te noemen. Volgens Volvo zelf is het een nog grotere ommezwaai dan de komst van de voorwielaangedreven 850 in 1991. Dat valt in elk geval niet te weerspreken.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer