Er hangt Volkswagen een megaboete van 16 miljard euro boven het hoofd in de  Er hangt Volkswagen een megaboete van 16 miljard euro boven het hoofd in de  Er hangt Volkswagen een megaboete van 16 miljard euro boven het hoofd in de  CARROS Magazine - Volkswagen sjoemelde met emissietest
strictly cars with character

Volkswagen sjoemelde met emissietest

21 september 2015

Er hangt Volkswagen een megaboete van 16 miljard euro boven het hoofd in de Verenigde Staten omdat het concern heeft gesjoemeld met de emissietest van diesels.

De Environmental Protection Agency (EPA) beschuldigde dit weekend Volkswagen ervan de emissie en het verbruik van zo’n 480.000 dieselmodellen in de Verenigde Staten rooskleuriger voor te stellen dan in werkelijkheid het geval is. Dat zou gevaren met speciale software van de motorsturing, die ‘herkent’ wanneer er een emissietest is en dan extra zuinig en schoon werkt, terwijl dat in de gewone dagelijkse praktijk niet het geval is. Dat is een overtreding van de zogenaamde ‘Clean Air Act’ en kan bestraft worden met 33.000 euro per auto. In het geval van Volkswagen, dat als gevolg van deze beschuldiging 482.000 auto’s moet terugroepen naar de garage, zou dat neerkomen om een maximale boete van 16 miljard euro.

Groot onderzoek

Inmiddels heeft een woordvoerder van VW toegegeven dat de besturingssoftware van de dieselmotor van de Golf, Jetta, Beetle en Passat die sinds 2009 zijn geproduceerd in de USA en die van de Audi A3 tijdens de test andere waarden produceert dan tijdens normaal rijden. VW-topman Martin Winterkorn heeft al spijt betuigt voor het feit dat het concern het vertrouwen van de klanten en de samenleving heeft geschaad. Hij kondigde een groot onderzoek aan naar de manipulatie van de emissies.

Inmiddels gaan stemmen op om ook in Europa te onderzoeken of motorsoftware de emissietest kan omzeilen. Dat vermoeden bestaat al langer omdat het verschil tussen gemeten verbruik en CO2-uitstoot en de praktijk vooral bij zuinige auto’s erg groot is.

Overigens bleek onlangs uit een test van de ADAC al dat veel dieselauto’s alleen daadwerkelijk voldoen aan de emissie-eisen bij de NEDC-test. Veel systemen voor de nabehandeling van de uitlaatgassen van diesels werken onvoldoende bij de strengere testen die de komende jaren worden ingevoerd.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer