“Mag ik eruit? Nu? NU?!” Met alleen de vingertoppen aan het stuur schakelt collega Sandor van Es, grossier in" /> “Mag ik eruit? Nu? NU?!” Met alleen de vingertoppen aan het stuur schakelt collega Sandor van Es, grossier in"> “Mag ik eruit? Nu? NU?!” Met alleen de vingertoppen aan het stuur schakelt collega Sandor van Es, grossier in"> CARROS Magazine - Ferrari 488 GTB: Magnifiek
strictly cars with character

Ferrari 488 GTB: Magnifiek

27 september 2015

“Mag ik eruit? Nu? NU?!” Met alleen de vingertoppen aan het stuur schakelt collega Sandor van Es, grossier in autosporttrofeeën, doodleuk nog een tandje op, terwijl het in mijn optiek toch echt tijd wordt om enorm te gaan afremmen. “Je bent een naar mens”, sis ik ‘m toe, terwijl ik me met witte knokkels aan alles vasthoud wat zich daarvoor leent. “Ik hou me juist in omdat jij naast me zit”, vertelt hij monter, terwijl ik de toerenteller weer richting 8.000 zie lopen. Vliégen.

Tekst: Carlo Brantsen

Enige uren daarvoor zat ik er nog zo ontspannen in, daar aan die formicatafel op Ferrari HQ in Maranello. Nippend aan de Pellegrino hoorde ik van komende en vertrekkende specialisti hoezeer de Ferrari 488 GTB (Gran Turismo Berlinetta) verschilt van de 458 Italia, die hij in november opvolgt. Afgezien van het feit dat de atmosferische motor nu is vervangen door een 100 pk sterkere, maar ook lichtere en plattere (zwaartepunt!) dubbelturbo-V8, is 85 procent van alles wat je ziet nieuw, meldt de vehicle dynamics-meneer. “Bovendien heeft hij door de aangepaste aerodynamica 50 procent meer downforce.” Iets later vertrouwt de productmanager ons toe dat 60 procent van de kopers al een Ferrari in de garage heeft staan. “In de VS is dat zelfs 73 procent, daar zitten onze meest trouwe kopers.” Oh, en de inmiddels aangeschoven motorenmaestro laat op zijn beurt nog even subtiel vallen dat de 3,9 liter grote en 670 pk sterke 488 GTB in 3,0 seconden op ‘100’, en in 8,3 seconden op ‘200’ zit. “Daarmee is de 488 GTB op ons testcircuit Fiorano sneller dan een Ferrari Enzo. En de CO2-uitstoot is ten opzichte van de 458 Italia verminderd van 275 tot 260 gram”.

Haarspeldbochten

Twee uur en zo’n 130 sheets verder – eentje toont zelfs de doorsnee van de turbo’s en gaat met name over de daarvoor gebruikte verf – zijn we in de ogen van de gastheer klaar om op pad te gaan. “Het wordt een lange rit, inclusief een gedeelte van de Mille Miglia, met leuke haarspeldbochten en mooie vergezichten. Kijk wel uit voor wielrenners. Hoewel, met deze temperaturen – 35 à 40 graden – zal dat wel meevallen.”

Een mooi moment om iets op te biechten. Een beetje verborgen in het midden van dit verhaal – het is niet iets om trots op te zijn – moet me wat van het hart. Namelijk dat het gros van de Ferrari’s, Lamborghini’s, McLarens en-noem-ze-allemaal-maar-op, me gestolen kan worden. Zeker, ik heb respect voor het object, begrijp de adoratie voor het design en ik hoor met plezier het krijsen van de acht- en twaalfcilinders aan. Maar qua rijden zijn veel van die supersporters toch vooral enorm adequate dingen om jezelf naar de andere wereld te helpen, tenzij je De Hogeschool Der Verheven Rijkunsten doorlopen hebt, bij Ferrari ‘Pilota Corsa’ geheten (11k p.p.). Verder: de meeste van die bolides veren niet, maken je onrustig, stappen verrekte lastig in en uit, zijn reuze drempelonvriendelijk, vergen je voortdurende aandacht en bieden – hoe onhandig – slechts plek aan één passagier(e), bij voorkeur zonder bagage. Wie dus op vrijdagavond bedenkt dat hij met een paar goede vrienden de volgende morgen een baguette wil nuttigen bij Festival op de Croisette in Cannes, neme dus een A8, 7-Serie, S-klasse of XJ. Misschien ook wel omdat je je onderweg dan wat minder in de kijker rijdt – en niet eens heel veel later zal arriveren. U begrijpt: als er iémand dit verhaal over de 488 GTB had moeten schrijven, was ik het.

[gallery ids="14709,14703,14700"]

Dat gezegd hebbende, gun ik co-equipier Van Es het eerste af te leggen bergtraject, inclusief de beroemde, 903 meter hoge Passo della Futa. Wie het op de kaart wil opzoeken, ziet wegen in de vorm van een sliert gekookte spaghetti. Dáár dus gaan we rijden. Met een coureur achter het stuur die er zichtbaar zin in heeft. En 670 pk op de achterwielen.

Zonder vertragingen

Los van mijn persoonlijke voorkeuren qua wagentype blijkt al heel snel dat de 488 GTB gewoon een briljante rijdersauto is. Alles klopt. Allereerst het geluid. Natuurlijk jankt de midscheeps gemonteerde turbo-V8 minder dan de atmosferische machine. Maar het geluid dat hij wél maakt, is ge-wél-dig. Nog steeds horen de mensen je van verre aankomen, nog steeds houden ze dan hun pas in, nog steeds kijken ze verwachtingsvol om en nog steeds steken ze hun duim op. Laat de puristen lekker zeuren; het geluid is anders, maar heel oké. Wat echter allesoverheersend indrukwekkend is, is de souplesse van de motor. Van Es probeert het twee, drie, vier keer achter elkaar: bergop in z’n derde versnelling plankgas geven om te voelen wat er gebeurt. Zonder een krimp pakt de krachtbron op, de power explodeert en met de trekkracht van een Shinkansen kogeltrein – we moeten natuurlijk wel de Japanse herkomst van de gemonteerde turbo’s eer aan doen – gáát ‘ie er van tussen, werkelijk niet normaal. En dan die bak! Zeven trappen die elkaar razendsnel afwisselen, een lichte vingertik tegen één van de stuurflippers volstaat – op de volautomaat rijden kan ook, maar dit is leuker. Het is sowieso een supersporter zonder vertragingen, de 488 GTB. Turbo-lag? Niet aanwezig. Aarzelingen waar het gaat om elektronische hulpmiddelen? Nul. De inzet van het vernieuwde Side Slip Control System (SSC2) dat nu óók samenwerkt met de actieve dempers? Ferrari is er apetrots op, en terecht. Oh, en over vertraging gesproken: in letterlijke zin is er ook wat gewonnen ten opzichte van de 458 Italia. De 488 GTB heeft namelijk, zo is uitgerekend, een 9 procent kortere remweg dan zijn voorganger. In normale-mensentaal: van 200 km/h terug naar nul vergt 122 meter. En dat is allemaal te danken aan het Brembo Extreme Design Braking System. Want ook remsystemen hebben een naam bij Ferrari.

[gallery ids="14704,14702,14701"]

Cruisen

Ondanks die 85 procent nieuwigheid doet de basisvorm van de 488 GTB nog sterk aan die van de 458 Italia denken. Ook binnenin, al zijn alle elementen wel wat rustiger gegroepeerd. Met een beetje fantasie komt het afgeplatte stuurwiel, met daarop de start/stopknop, clignoteurknoppen en alle bekende schakelaars voor het instellen van onderstel, schakelmomenten en motorkarakteristiek, zó uit een F1-auto. Mooi in het zicht, door het stuurwiel heen, bevindt zich de grote toerenteller met aan weerszijden digitale clusters, inclusief een (klein) navigatiescherm. Tijdens het spaghettitraject gaf het ons met enige regelmaat aanwijzingen voor wegsituaties die we al geruime tijd eerder gepasseerd waren. Ach, het is de auto vergeven. Of ligt het aan de misschien ietwat gebrekkige Italiaanse informatieverstrekking aan de kaartenmaker? Hoe dan ook, het is aan te raden om je smartphone met Google Maps bij de hand te houden.

“We zijn zo uit de bergen, wil jij?”, vraagt Sandor van Es na een tussenstop. Even later rijd ik via buitenwegen en een stuk autostrada richting Maranello, met de transmissie op full-auto en de 1.280 Watt Harman audio-installatie aan. Pas dan wordt me écht duidelijk hoezeer de 488 GTB een magnifiek product is. Wég is het eerder door mij verfoeide, snoeiharde onderstel waarmee we een uur eerder door haarspeldbochten klapperden, wég is het imposante gebrul van de motor op weg naar de volgende bergtop, wég zijn de klappen in de razendsnel reagerende bak. Ineens rijden we in een boulevardcruiser; snel, atletisch, best stil zelfs. Eentje die niet de godganse tijd blijft smeken om meer, meer, méér.

[gallery ids="14707,14706,14705"]

“Je merkt eigenlijk nauwelijks dat je 240 rijdt hè”, zeg ik stoer, terwijl mijn organen langzaam maar zeker weer hun oorspronkelijke plek in het corpus innemen. “Dat reed ik net op die bergweg ook”, meldt de man naast me droogjes op. Mispunt.

FERRARI 488 GTB
Motor 3,9 liter V8 biturbo benzinemotor met Variable Torque Management, 670 pk/492 kW bij 8.000 tpm,
Koppel 760 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie Zeventraps F1 dual-clutch, met stuurflippers of full-auto te rijden, achterwielaandrijving
L x b x h in cm 457 x 195 x 121
Wielbasis in cm 265
Bagageruimte in liter 230
Gewicht in kg 1.475
0-100 in sec. 3,0
0-200 in sec. 8,3
Top in km/h 330+
Verbruik, gem, in l/100 km 11,4
CO2-emissie, gem, in g/km 260
Prijs in euro Vanaf 253.000

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer