De nieuwe Audi Q7 lijkt compacter, is aanmerkelijker lichter en heeft kleinere motoren dan voorheen.

<" /> De nieuwe Audi Q7 lijkt compacter, is aanmerkelijker lichter en heeft kleinere motoren dan voorheen.

<"> De nieuwe Audi Q7 lijkt compacter, is aanmerkelijker lichter en heeft kleinere motoren dan voorheen.

<"> CARROS Magazine - Audi Q7: vleugje bescheidenheid
strictly cars with character

Audi Q7: vleugje bescheidenheid

5 oktober 2015

De nieuwe Audi Q7 lijkt compacter, is aanmerkelijker lichter en heeft kleinere motoren dan voorheen.

Tekst: Mario Vos

Die bescheidenheid had de eerste generatie van de Audi Q7, die in 2006 verscheen, beslist niet. Het was zelfs even schrikken van die ‘full-size’ SUV met zijn bijna Amerikaanse afmetingen. Vijf meter en negen centimeter lang en geen enkele poging om dat met design te verbergen. Dikke motoren zagen we bovendien voorbij komen, naast de al niet kinderachtige zespitters. Tot en met een 500 pk sterke twaalfcilinder dieselmotor zelfs! Het kon toen nog, maar is inmiddels maatschappelijk nauwelijks acceptabel.

Meesturende achteras

De auto-industrie heeft daar natuurlijk wat op gevonden: downsizing. Optisch in de vorm van expressiever design dat tevens al te forse buitenmaten behendig maskeert en technisch met kleinere motoren die met turbo- of compressorassistentie toch grote krachten ontplooien. Nieuwe materialen brengen de laatste jaren bovendien enorme gewichtsbesparingen, wat de rijdynamiek nog meer ten goede komt.

De nieuwe Audi Q7 is tot 325 lichter dan zijn voorganger, waardoor de zescilinder versies nu onder de twee ton gewicht zitten. En als je substantieel minder gewicht met sterkere motoren combineert, krijg je vanzelf een veel lichtvoetiger voertuig, wat de Q7 dan ook op de eerste meters al overtuigend bewijst. Je dirigeert hem als een middenklassertje van bocht naar bocht en alleen de wat lichte en ongevoelige stuurbekrachtiging – een terugkerend euvel van elektrisch bekrachtigde installaties – is een lichte smet op het verder uitmuntende rijgedrag. Hulde ook voor de meesturende achteras, die de draaicirkel omtovert in die van een compact autootje.

E-tron

Als we na een dikke 200 kilometer sturen op de bochtige wegen in het Zwitserse Rhônedal en de aanpalende berghellingen arriveren in Verbier, blijkt tot onze verrassing ook nog eens dat we met de minst sterke diesel onderweg waren, een drieliter zespitter met 218 pk. Die motor komt pas na de zomer beschikbaar in ons land, de Q7 debuteert met een 272 pk-versie van die drieliter V6 diesel of een 333 pk sterke drieliter V6-benzinemotor met compressor. Alle motoren worden standaard gecombineerd met quattro vierwielaandrijving en een achttraps automaat en zijn natuurlijk zuiniger dan voorheen.

Begin volgend jaar komt er nog een plug-in hybride versie die een diesel combineert met een elektromotor. Met een volle accu kun je daar 56 kilometer volledig elektrisch mee rijden om daarna als gewone hybride verder te gaan op diesel. Desgewenst kan deze Q7 e-tron ook grote prestaties leveren, want beide krachtbronnen leveren samen 373 pk. Of dit het topmodel blijft, is echter nog onduidelijk.

Minder lengte, meer ruimte

De nieuwe Q7 lijkt op het eerste gezicht veel op zijn voorganger, maar als je die ernaast ziet, is toch echt alles anders. Een grotere, anders getekende grille, plattere koplampen en een iets sneller aflopende daklijn. Hoewel de Q7 lager lijkt, is de hoogte enkele millimeters meer dan voorheen bij vier centimeter minder lengte en een centimeter smaller koetswerk. Aan boord is er niettemin toch meer ruimte, ook voor bagage.

Ook van binnen is alles nieuw en in de inmiddels van Audi bekende – cleane – interieurstijl gehouden. Centraal op het dashboard staat een groot scherm dat onder meer voor de navi dient, maar je kunt de navigatiekaart ook tonen op het normale instrumentenpaneel. De belangrijkste meters worden dan kleiner afgebeeld, de rest wordt weggelaten. Het is de beste oplossing om een uitgebreide navigatiekaart te laten zien en tevens een fraai gezicht.

[gallery columns="4" ids="14862,14861,14860,14859"]

Met allerlei snufjes poogt Audi het leven van de Q7-rijder zo aangenaam mogelijk te maken. Zo is er een trailer assist te leveren, die helpt bij het achteruit steken met een boot- of paardentrailer (nee, het c-woord nemen we niet in de mond). Zelfstandig meerijden in de file kan de Q7 ook en je kunt het rijkarakter met Audi Drive Select helemaal naar eigen smaak instellen. Het zoeken naar, het insteken in en het weer verlaten van een parkeerplaatsje neemt de Q7 je desgewenst ook nog uit handen. Alleen zal de nog altijd zeer forse SUV ondanks zijn vleugje bescheidener voorkomen vermoedelijk nog heel wat plekjes voorbij moeten rijden.

Audi Q7 3.0 TFSI Quattro
Motor 3,0 liter V6-compressormotor
Vermogen 333 pk/245 kW bij 5.500 tpm,
Koppel 440 Nm bij 2.900 tpm
Transmissie Permanente vierwielaandrijving, achttraps automaat
L x b x h in cm 505 x 197 x 174
Wielbasis in cm 299
Gewicht in kg 1.945
0-100 in sec. 6,1
Top in km/h 250
Prijs in euro 83.990

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer