In Mercedes-Benz’ nieuwe nomenclatuur krijgt de M-Klasse nu ook de G van ‘Gelände’ en gaat hij voortaan do" /> In Mercedes-Benz’ nieuwe nomenclatuur krijgt de M-Klasse nu ook de G van ‘Gelände’ en gaat hij voortaan do"> In Mercedes-Benz’ nieuwe nomenclatuur krijgt de M-Klasse nu ook de G van ‘Gelände’ en gaat hij voortaan do"> CARROS Magazine - Mercedes GLE: voorheen M
strictly cars with character

Mercedes GLE: voorheen M

19 oktober 2015

In Mercedes-Benz’ nieuwe nomenclatuur krijgt de M-Klasse nu ook de G van ‘Gelände’ en gaat hij voortaan door het leven als Mercedes GLE. Verder zijn er natuurlijk nog de G-Klasse die gewoon G-Klasse blijft heten en de voorheen GLK die nu GLC heet. Het is dus allemaal een stuk eenvoudiger geworden. Toch? We reden vanuit Oostenrijk naar Duitsland in de nieuwe Mercedes-Benz GLE.

Tekst: Martin van der Zeeuw

Toch maar beginnen met het minder goede nieuws. Met ingang van deze generatie GLE heeft Mercedes-Benz ook een coupéversie in het gamma. Niet iets om warm van te lopen. Het is simpelweg een inhaalslag van ‘Stuttgart’ richting de BMW X6, waar hij behoorlijk veel van weg heeft; het is zelfs bijna een kloon. Hoewel we een flinke poos rondreden met de AMG-versie hiervan, de GLE 63 S 4Matic Coupé met 585 pk sterke 5,5 liter V8 biturbo, willen we er hier kort over zijn. De auto is (bij lange na) niet mooi, zit niet lekker, rijdt behoorlijk onrustig en roept net als de X6 de vraag op of er überhaupt een groep mensen is die zich hiertoe aangetrokken voelt. Op die vraag geeft Mercedes-Benz echter het antwoord zelf al: de auto is gericht op de Chinese en de Russische markt. Niet voor niets is de auto eind 2014 in Beijing gepresenteerd. We begrijpen het. Daar denken ze nu eenmaal heel anders over auto’s dan wij.

[gallery ids="14996,14995,14997"]

Hybride

De ‘gewone’ GLE is daarentegen wel goed nieuws. Uiterlijk iets ingetogener dan de Coupé, scherper getekend dan zijn voorganger, maar – Mercedes-Benz eigen – nog steeds ‘aanwezig’. Voor een dergelijk front in je achteruitkijkspiegel ga je nog steeds opzij.

We reden in eerste instantie met de nieuwe hybride, de 500 e met 3,0 liter benzine-V6 van 333 pk plus een 116 pk elektromotor. Groot is hij zeker, maar zo voelt hij niet aan. In vol-elektrische modus rolden wij zo’n 22 kilometer lang met het verkeer mee. Later hoorden we dat collega’s zelfs 57 kilometer hadden weten te scoren. Maar ja, wij moesten onderweg een snelle inhaalmanoeuvre uitvoeren (wat uitstekend ging). Overigens was het qua geluid niet heel erg te merken dat de benzinemotor bijsprong.

Naast deze hybride komt de GLE er met twee diesels (de 250d en 350d met respectievelijk 204 en 258 pk), twee benzinemotoren (de 400 met 333 pk en de 500 met 435 pk uit een 4.6 V8), en twee AMG 63-versies, waaronder een S met 585 pk V8. De hybride plus de dieselversies (waarvan de 250d tweewielaandrijving heeft), zullen het leeuwendeel van de Nederlandse verkopen voor hun rekening nemen. Dus namen we ook de 350d op een langer traject mee.

Negentraps automaat

Al willen we het eigenlijk niet meer over de Coupé hebben: vergeleken daarmee zít de gewone GLE ook echt lekker. De AMG-stoelen in de Coupé hebben te korte zittingen, maar ook dat begrijpen wij inmiddels.

Nu dan rijden met de GLE 350d 4Matic. Dat ging in het begin heel goed, op de Oostenrijkse landwegen. Je kunt er uiterst relaxt mee toeren, waaraan zeker de nieuwe negentraps G-Tronic versnellingsbak (alleen in de dieselversies) een bijdrage levert. Het voelt aan als een CVT; het overschakelen is alleen maar merkbaar als je er echt op let. Wel hebben we al vrij snel de Sportstand ingesteld omdat de GLE in de Comfortstand nogal week aanvoelt en tevens sterk de (ouderwetse) neiging heeft tot deinen en waggelen. In Sport is dat meteen over, terwijl de dan stuggere vering van de auto toch geheel niet onprettig is, integendeel. Er is overigens ook een Sport Plus, die we op de Autobahn even uitprobeerden. Maar toen we vanuit 140 km/h richting ‘200’ schoten, begon het stuur te schudden en leek de auto niet meer sneller te willen. We lieten meteen het gas los en zakten terug naar ‘140’. De rit verliep verder zonder problemen, maar we maakten er bij aankomst wel melding van. Het bleek later dat er per ongeluk benzine in de dieseltank was gedaan. Dus hebben we de auto, die meteen uit de persvloot is genomen, niet volledig op zijn merites kunnen beoordelen. Op zichzelf wel mooi dat er tot die ‘140’ niets van te merken was. Wat er met de hiervoor verantwoordelijke Mitarbeiter is gebeurd, weten we niet, maar we hebben een vermoeden.

[gallery ids="14998,14992,14991"]

En het terrein? Ja, dat hebben we ook gedaan. Hartstikke leuk. Beetje klimmen en dalen, hobbelen over zandpaadjes en door kuilen. Niet echt off-roaden, meer spielerei, maar de GLE – mits met speciale banden eronder – doet het prima. Point taken.

Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC
Motor 3,0 liter V6
Vermogen 333 pk/245 kW bij 5.250-6.000 tpm, plus 116 pk elektromotor
Koppel 480 Nm bij 1.600-4.000 tpm
Gewicht in kg 2.465
0-100 in sec. 5,3
Top in km/h 245
Prijs in euro 79.500
Vanaf-prijs GLE in euro 67.600 (250d)
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC Coupé
Motor 5,5 liter V8 biturbo
Vermogen 585 pk/430 kW bij 5.500 tpm
Koppel 760 Nm bij 1.750-5.250 tpm
Gewicht in kg 2.350
0-100 in sec. 4,2
Top in km/h 250 (begrensd)
Prijs in euro 184.995

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer