strictly cars with character

Onderzoek: zelfrijdende auto’s botsen vaker

4 november 2015
Het idee achter de zelfrijdende auto is dat op termijn het aantal verkeersongevallen tot het minimum wordt beperkt. De huidige stand der techniek is nog niet zover, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan hebben de data bekeken van autonome auto’s van Google, Delphi en Volkswagen. Uit de eerste 1,9 miljoen kilometer blijkt dat zelfrijdende auto’s zeker vijf keer vaker betrokken zijn bij ongevallen dan auto’s die bestuurd worden door mensenhanden. Enige nuancering behoeft het onderzoek wel. Zo vergelijkt de studie een relatief klein aantal gereden kilometers van de robotauto’s met vele miljarden gereden kilometers van reguliere bestuurders. Bij vergelijkbare aantallen is er ook een betere vergelijking te maken. Ook vinden de botsingen bij de zelfrijdende auto’s vaak plaats bij extreem lage snelheden. Hoewel een botsing een botsing blijft, gaat het dus vaak om ongelukken met een lage impact. Maar de boodschap is duidelijk: de bouwers van zelfrijdende auto’s hebben nog heel wat werk aan de winkel. Veilig Verkeer Nederland (VVN) uitte onlangs in De Telegraaf haar bezorgheid over de goedkeuring van de autopilot-software voor de Tesla Model S. "Zoiets moet je alleen toestaan wanneer het honderd procent veilig is. Dan kan je wel zeggen dat mensen hun handen op het stuur moeten houden, maar eigenaren zullen de verleiding toch niet kunnen weerstaan. Daarom vinden we het niet verantwoord."

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer