strictly cars with character

Hoe Elon Musk de wereld verandert

9 november 2015
De boy-wonder van de hedendaagse automotive industrie is onmiskenbaar Elon Musk. Zijn Tesla is baanbrekend. Hetzelfde geldt voor zijn andere ondernemingen en ideeën -  SpaceX, SolarCity en de Hyperloop – ze lijken niet ontstaan uit geldzucht, maar om de mensheid een stap verder te brengen. Als Elon Musk in 2014 aanschuift in het beroemde CBS-programma 60 Minutes krijgt hij een simpele vraag van de interviewer voor de voeten geworpen: “Wanneer besloot je een automerk te beginnen dat succesvol moest worden?”. Het antwoord van Musk is even ontwapenend als idealistisch:  “Ik dacht helemaal niet dat Tesla succesvol zou worden. Ik schatte de kans hoog in dat het zou mislukken. Maar op zijn minst zouden we het idee kunnen wegnemen dat een elektrische auto lelijk en langzaam moest zijn als een golfkarretje.” Het is Musk ten voeten uit. De mega-ondernemer start zijn bedrijven uit het oogpunt een verandering teweeg te brengen. Niet een minimale verschuiving, maar een regelrechte revolutie. Tesla Motors Dat hij daarin met Tesla geslaagd is, is algemeen bekend. Al maakt hij met het bedrijf nog niet of nauwelijks winst – in 2014 werd een recordomzet van 3,2 miljard euro gerealiseerd zonder een cent er aan over te houden – Tesla pioniert. En hoe. Het is de eerste autobouwer die zich volledig richt op volledig elektrische auto’s en die aanbiedt met een aanzienlijke actieradius van meer dan 400 kilometer. En dan zijn die auto’s  - de Tesla S, X en Roadster – ook nog eens sportief in uiterlijk en prestaties. Allerminst een golfkarretje dus. Ook in autonoom rijden is Tesla een van de voorlopers dankzij haar inmiddels in Europa goedgekeurde autopilot-software. De gerenommeerde wereldwijde financiële dienstverlener Morgan Stanley noemde Tesla Motors eerder in een rapport al “de belangrijkste autobouwer in de wereld”. Het rapport refereert naar een ingenieur van BMW die beweert dan Tesla de industrie met haar technologie heeft wakker geschud. Sterker nog, zonder Musk zouden de BMW i3 en i8 er wellicht nooit zo snel gekomen zijn. “BMW is nu een sterker bedrijf voor de lange termijn, omdat Tesla zich in de markt begeeft”, aldus Morgan Stanley. Kennis delen Kenmerkend voor de idealistische handelswijze van Musk is dat hij het geen enkel probleem vindt om concurrenten in het zadel te helpen. De patenten voor zijn elektrische auto’s zijn gewoon openbaar. Musk: “We dachten dat het behulpzaam kon zijn voor de industrie. Een tijdje dachten dat we de patenten voor onszelf moesten houden omdat grote autofabrikanten ons konden kopiëren en met hun schaalvoordelen ons zouden overvleugelen. We merkten echter dat de grote autofabrikanten helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in elektrische auto’s.” Musk zegt er verder over: “Ik houd niet van patenten. Wanneer ik begon met het ontwikkelen van technologie had ik heel veel patenten. Totdat ik ontdekte dat een patent was als een lotterijticket kopen tot een rechtzaak. Kijk naar het gevecht tussen Apple en Samsung. Wie wint er nu echt hier?” Groeispurt Over vijf jaar wil Tesla Motors op jaarbasis 500.000 auto’s wereldwijd afzetten. Voor wie zich realiseert dat Tesla in 2013 nog slechts 20.000 auto’s verkocht, lijkt dat voornemen onrealistisch. Verder wil Musk dat zijn modellen een grotere actieradius kennen dan de huidige 400 kilometer op één batterijlading. Maar als je Musk heet, kan alles. Een BBC-verslaggever omschreef het treffend tijdens de onthulling van de ideeën van Musk voor de Hyperloop; een razendsnelle buizenpost als alternatief voor de bestaande kogeltreinen. “Elon Musk heeft een behoorlijke staat van dienst als het aankomt op het omzetten van sciencefiction naar realiteit”. Over tien jaar op Mars Musk is namelijk ook de man achter SpaceX. “Met SpaceX proberen we technologie te ontwikkelen waarmee we het uiteindelijk mogelijk maken om grote aantallen mensen naar Mars te sturen.” Die vakantievluchtjes naar Mars staan niet gepland voor 2050 of later, maar moeten al over een decennium plaatsvinden. “Ik heb goede hoop dat de eerste mensen binnen tien tot twaalf jaar naar Mars worden gebracht. Ik denk dat het zeker mogelijk is”, aldus Musk. Doodleuk voegt hij er aantoe:  “Wat echt belangrijk op de lange termijn is, is om een zelfvoorzienende stad op Mars te hebben. Om zo het leven multi-planetair te maken.” Hyperloop Als Musk met SpaceX woord houdt, dan kan het ook niet lang meer duren voordat de eerder gememoreerde Hyperloop er ligt. Musk wil dat er een futuristische buizenverbinding komt tussen San Francisco en Los Angeles, waarbij de 550 tussenliggende kilometers in slechts 35 minuten afgelegd kunnen worden. Reizigers nemen plaats in een capsule die met een snelheid van ongeveer 1.000 kilometer per uur afsgeschoten wordt. Het moet het alternatief zijn voor de kogeltrein die de Amerikaanse overheid nu voor ogen heeft. “Waarom zou je een kogeltrein bouwen die één van de duurste ter wereld is en ook nog een van de langzaamste?”  Volgens Musk is de Hyperloop de de juiste oplossing voor drukke verkeersroutes tussen steden die niet meer dan 1.500 kilometer uit elkaar liggen. Hernieuwbare energie Alsof Elon Musk nog niet genoeg ondernemingen en projecten te managen heeft, is hij ook de initiator van SolarCity. SolarCity is gespecialiseerd in zonnepalen. Energie moet worden opgewekt uit hernieuwbare bronnen, is zijn idee. Zo rijdt op den duur elke elektrisch aangedreven Tesla op zonne-energie. “Investeren in niet-hernieuwbare energiebronnen is als verblijven in een kamer waar de zuurstof langzaam uit verdwijnt. Je wilt daaruit vandaan. Ik denk dat diegenen die de kamer verlaten beter af zijn.” Zoals altijd bekijkt Musk de zaken uiterst nuchter. “Je kan heel de Verenigde Staten van elektriciteit voorzien met 150 tot 200 vierkante kilometer aan zonnepanelen. Neem een hoekje van Utah en je bent klaar. Ik ben er geweest en daar is toch niets te doen. Er zijn niet eens radiozenders.” Over Elon Musk In 1971 wordt Elon Musk geboren in Pretoria, Zuid-Afrika. Als hij twaalf jaar is, is hij al zijn leraren de baas in het programmeren van computers.  Op zijn 24e stopt hij met zijn studie aan de Stanford University om zijn eerste bedrijfje te beginnen. Vier jaar later is dat bedrijf al 300 miljoen dollar waard, waarna Compaq het koopt. In 2002 neemt eBay een ander bedrijf van hem over – Paypal – voor de som van 1,5 miljard dollar. Zijn enorme vermogen investeert hij in SpaceX (2002), Tesla Motors (2004) en SolarCity (2006).  

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer