strictly cars with character

Zweeds designstatement: Volvo S90

2 december 2015
Hij is zojuist gepresenteerd op het Volvo hoofdkantoor in Zweden: de Volvo S90. Het design is behoorlijk uitgesproken. Zal de Volvo-klant dat kunnen waarderen? Alain Visser heeft onlangs zijn rol van wereldwijd marketingchef bij Volvo ingeruild voor een zelfde functie bij moederbedrijf Geely, maar de Belg wil nog wel wat kwijt over de Volvo S90 die zojuist gepresenteerd is. “Sedans zijn in het algemeen relatief saai. Geen designafdeling durft er risico’s mee te nemen. Bij de S90 hebben we dat wel proberen te doen”, laat hij de autopers ontvallen. Dat de voorloper van de Volvo S90, de in 2006 verdwenen S80, geen doorslaand succes was, heeft daar ook mee te maken, denkt Visser: “Als je kijkt naar onze S80-verkopen hebben we nooit indruk kunnen maken in het segment van deze premium sedans. We moeten eerlijk zijn en dat toegeven. Maar met de nieuwe S90 willen we alles veranderen. Dat doen we niet zoals de gevestigde orde. We kiezen voor een eigen weg.” Het design van de Volvo S90, die medio januari op de autoshow in Detroit echt wordt onthuld, is zeker niet saai en veilig te noemen. De uitgesproken, licht agressieve voorzijde, de stevige achterzijde en een sportief silhouette; er komt echt wat aanrijden. Een aantal jaar geleden zou je zeggen: niet meteen des Volvo’s. Maar het brave huisvader-imago wordt steeds meer van het Zweedse merk afgeschud. En Visser zegt het al: de S80 was gewoon te saai om het de concurrentie - de Audi A6 en BMW 5 Serie – moeilijk te maken. Omdat in Detroit officieel het doek pas van de S90 afgaat, is Volvo nogal summier met de details in dit stadium. Wel is al zeker dat er een 320 pk sterke T6 benzinemotor aankomt en iets later ook de T8 Twin Engine-aandrijflijn uit de XC90. Met 407 pk en 640 Nm wordt dat meteen de sterkste variant. Volvo onthult eveneens dat de S90 veel functies aan boord heeft die deels autonoom rijden mogelijk maken, zoals Pilot Assist. Verder is het City Safety systeem doorontwikkeld. Zowel tijdens de dag als in de nacht herkent het dieren en remt automatisch af als de bestuurder het noodsignaal negeert. Over een dikke maand weten we meer.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer