strictly cars with character

Peugeot 308 GTi: Vergeven en vergeten

11 december 2015
Volkswagen mag dan de uitvinder van de GTI zijn, Peugeot heeft een flinke duit in het imagozakje gedaan, vooral in de vorige eeuw. De afgelopen 15 jaar waren de Peugeot GTi’s echter te vaak modellen die de drie iconische letters niet verdienden. Dat is bij deze vergeven en vergeten, want de nieuwe Peugeot 308 GTi is de beste ooit! Het zijn grote woorden, maar we kunnen moeilijk anders schrijven. De nieuwe 308 GTi is namelijk niet alleen de sterkste auto op de markt die deze letters draagt, maar ook de lichtste. De 270 paardenkrachten vinden slechts 1.205 kilogram tegenover zich. Waarden die eigenlijk bij een sportauto passen. En om meteen maar een opkomende vraag te beantwoorden: op een circuit voelt de Peugeot 308 GTi zich als een vis in het water. Ongestoord hard gaan We mochten het uitproberen op het circuit van Braga nabij Porto in Portugal (zie onze video op YouTube). En hoewel de 308 GTi natuurlijk niet is geprepareerd voor de racerij – remmen en banden hebben het erg zwaar, het is tenslotte een straatauto – waren we zeer aangenaam verrast over de capaciteiten van deze ‘hot hatch’. Peugeot liet ons in twee sessies van elk vijf ronden ongestoord (dus zonder begeleiding, die doorgaans graag wil dat je langzamer gaat) de grenzen van de 308 GTi verkennen. Heerlijk dat zoiets af en toe nog kan, en wat hebben we van die rondjes genoten! De auto is venijnig snel met z’n 270 pk – er is ook een 250 pk-uitvoering, maar vergeet die gerust – en uiterst goed handelbaar. Dat is onder meer te danken aan het Torsen-differentieel, dat de trekkracht naar het voorwiel met de meeste grip stuurt. In een bocht is dat vrijwel altijd het buitenste wiel en dat beperkt het onderstuur in zo’n voorwielaangedreven auto. Bovendien dempt het de aandrijfreacties in de besturing behoorlijk. Mooie vinding en standaard op de 308 GTi met 270 pk. Alleen daarom al moet je dus die 3.000 euro goedkopere 250 pk-uitvoering laten staan, want die heeft dat differentieel niet. Bovendien ontbreken daarin ook de uitmuntende kuipstoelen en de 19-inch wielen met Michelin Super Sport banden. Kleine turbomotor De tweede sessie van vijf rondjes doen we er nog een schepje bovenop; we hebben immers het circuit en de auto wat beter leren kennen. Paar meter later remmen, hier en daar een kerbstone meepakken en strakkere lijnen rijden. De 308 GTi doet precies wat je wilt en is een goedmoedige, maar tegelijk lekker scherpe stuurauto. Een dag eerder, toen we dit nieuwe speeltje van Peugeot op de openbare wegen van de Douro-regio uitprobeerden, viel ons al onmiddellijk op dat de auto lekker responsief is. Zelfs in de normale stand, waarin de reactie van het (elektronische) gaspedaal wat minder fel is en het uitlaatgeluid niet wordt versterkt. De met een inhoud van 1,6 liter onwaarschijnlijk kleine turbomotor reageert vlot en heeft zijn maximale koppel van 330 Nm al vanaf 1.900 toeren paraat. Met de goed gespatieerde zesbak kun je de 308 GTi altijd bij de les houden en prachtig van bocht naar bocht laten sprinten. Een druk op het knopje ‘Sport’ moet de feestvreugde nog wat verhogen. De eerder genoemde gaspedaalrespons is feller en de uitlaat beter hoorbaar. Van ons hoeft dat eigenlijk niet. Ook de rood gelakte omlijsting in de voorbumper – een soort lippenstift – had Peugeot wel weg kunnen laten. De dikke wielen en de rood gelakte remklauwen zijn daarentegen juist een mooi subtiele verwijzing naar deze nieuwe 308 GTi, die van Peugeot weer een belangrijke speler maakt in deze klasse. Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer