strictly cars with character

De tien van 10 miljoen (of meer)

25 december 2015
De crisis is voorbij en dat mag gevierd worden. De volgende 10 klassiekers werden dit jaar voor minimaal 10 miljoen dollar geveild. # 10 Porsche 956 (1982) Als je Le Mans hebt gewonnen – zoals deze Porsche 956 in 1983 deed – dan is dat niet slecht voor je marktwaarde, zo blijkt. Voor 10,1 miljoen dollar kreeg dit exemplaar een nieuwe eigenaar. Er zijn dan ook maar tien Porsches 956 gebouwd. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=iLaYb9CgK_U[/embed] # 9 Jaguar C-Type (1953) Schaarste is natuurlijk een voorwaarde om een hoog bedrag te vragen voor je klassieker. Van deze Jaguar C-Type zijn er drie gemaakt. Met 13,2 miljoen dollar is dit de duurste Jag ooit. # 8 Ferrari 250 GT TdF (1956) De eerste -  maar zeker niet de laatste – Ferrari in dit rijtje is de Ferrari 250 GT Tour de France. Er zijn er 14 van gebouwd. Zijn prijskaartje? 13,2 miljoen dollar. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=f1m_v6FFTq0[/embed] # 7 McLaren F1 LM specificatie (1998) De McLaren F1 is legendarisch en wordt door velen beschouwd als de beste supercar ooit. Dit exemplaar is zo goed als klaar voor het circuit, wat hem extra bijzonder maakt. 13,7 dollar vond een verzamelaar dat waard. # 6 Aston Martin DB4 GT Zagato (1962) Met 19 gebouwde exemplaren niet de zeldzaamste in dit rijtje, toch wordt de samenwerking tussen Aston Martin en Zagato anno 2015 beloond met 14,3 miljoen dollar. # 5 Ferrari 250 GT Speciale door Bertone (1962) 1962 blijkt een goed jaar om in gebouwd te worden als we plek vijf en zes in deze lijst mogen geloven. Gemaakt door en voor Bertone is deze Berlinetta met korte wielbasis al bijzonder, maar zijn haaienneusje doet de rest. 16,5 miljoen dollar is zijn huidige waarde. # 4 Ferrari 250 GT California met korte wielbasis (1961) In 2008 werd er nog slechts 11 miljoen dollar voor een vergelijkbaar exemplaar neergeteld – er zijn er 37 van gebouwd – maar dit jaar stopte de veilingklok pas bij 16,8 miljoen dollar. # 3 Ferrari 250 LM (1964) De Ferrari 250 LM – met middenmotor – is een doorontwikkeling van de vermaarde 250 GTO. De 250 LM is de laatste Ferrari die het algemeen klassement in Le Mans won. Hij is dus z’n 17,6 miljoen dollar dubbel en dwars waard. # 2 Ferrari 250 GT California met korte wielbasis (1961) Op plek vier vonden we hem al terug, en op de tweede plek nogmaals. Voor dit exemplaar werd 18,6 miljoen dollar neergeteld. # 1 Ferrari 290 MM (1956) Als Juan Manuel Fangio erin heeft gezeten, dan weet je het wel. Deze Mille Miglia-racer heeft nog slechts drie vergelijkbare broertjes, dus tel zijn oorspronkelijk chauffeur daarbij op en het astronomische bedrag van 28 miljoen dollar is verklaard. Eerder al gingen door Fangio gereden auto’s van de hand voor bijna 30 miljoen en 38 miljoen dollar.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer