strictly cars with character

De 5 grootste trends van de CES

7 januari 2016
Sinds een paar jaar zijn automerken kind aan huis op de consumentenelektronicabeurs CES in Las Vegas. Auto’s worden immers meer en meer gadgets op wielen. Welke technologietrends zien op de CES van dit jaar? Gesture control De auto waar geen fysieke knopjes meer in zitten; daar zijn we hard naar op weg. BMW liet vorig jaar al Gesture Control zien – inmiddels leverbaar in de 7 Serie, en kwam dit jaar met een update van haar gebarenbediening. Het herkent tegenwoordig ook handbewegingen in drie dimensies. Volkswagen volgt het spoor van BMW door de e-Golf Touch en Volkswagen BUDD-e te tonen. Beide bezitten een doorontwikkelde versie van de gebarenbediening die het eerder al op de Golf R Touch toonde. Bij zowel BMW als Volkswagen zijn verschillende functies niet alleen met gebaren te bedienen, maar ook via de stem. Zelflerend Nieuwkomer Faraday Future introduceert op de CES de bizarre FFZero1. Een 1.000 pk sterke elektrisch aangedreven eenzitter die zo weggereden is uit een superheldenfilm. Realistisch of niet, de zelflerende technologie aan booord is zeker interessant. De auto analyseert wat de voorkeuren van de bestuurder zijn en past daar de instellingen van de auto automatisch op aan. Land Rover doet eveneens onderzoek naar de zelflerende auto. Het denkt onder meer aan een systeem dat onder meer de instellingen van airconditioning, stoelpositie, spiegels en infotainment onthoudt, maar ook aan een automatische invoer van het navigatiesysteem en zelfs voorspellend bellen. Spiegels worden camera’s De i8 Spyder die BMW presenteert op de CES is ontdaan van al zijn spiegels. Camera’s zijn er in de plaats voor gekomen. Wat zijn zien wordt geprojecteerd in een digitale binnenspiegel waarbij je in één mozaïekbeeld een overzicht hebt op het achteropkomende verkeer. De extreem gestroomlijnde XL1 van Volkswagen deed zijn spiegels al eerder in de ban en verving ze door camera’s. Overigens voorziet de wetgeving van veel landen nog niet in deze aanpassing. Rijden zonder spiegels – ook al heb je uitstekend zicht via de camera’s – is een overtreding. Tesla Motors wil ook al langer af van die ouderwetse buitenspiegels. Autonoom De BMW i8 Spyder die op de CES staat rijdt autonoom en Ford lanceerde alweer de derde generatie van de autonome auto’s waar het mee test. Belangrijker nieuws is echter de zeer compacte supercomputer die hardwarebouwer Nvidia toont deze dagen in de gokstad. Met de computer is het voor autofabrikanten veel makkelijker autonome auto’s te programmeren.  Waar normaal een paar maanden nodig was om een bepaald wegscenario te programmeren, kan dat met de nieuwe computer in een paar uur. Kortom, de ontwikkeling van autonoom rijden zal in een stroomversnelling komen. Volvo zal als eerste autofabrikant de computer gebruiken in haar testprogramma’s. Bediening via smartphone/smartwatch Op de CES maakte Volvo en Microsoft bekend een partnership aan te gaan. Via de nieuwe smartwatch van Microsoft is het mogelijk je Volvo allerlei gesproken opdrachten mee te geven. Inderdaad, Knight Rider anno 2016. Denk aan commando’s als ‘start de motor’ en ‘ontgrendel de portieren’. De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse laat zich opdrachten geven via een smartphone app. Automatisch in- en uitparkeren zijn hierin de opvallendste features. Connected car Het ‘internet of things’, waarbij allerlei apparaten en gebruiksvoorwerpen met elkaar via internet communiceren is vanzelfsprekend ook autofabrikanten niet ontgaan. Op de CES mijmert BMW op over een toekomst waarbij het oppakken van je autosleutel het sein geeft aan je garagedeur om automatisch te openen en spreekt Volkswagen over de BUDD-e mini van die een ‘mobiele interface vormt tussen de wereld binnenin de auto en die daarbuiten’.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer