strictly cars with character

Speelt Zakenauto van het Jaar vals?

2 februari 2016
De Mercedes C220 CDi Bluetec mag in Nederland de titel Zakenauto van het Jaar 2016 dragen, bij onze Oosterburen wordt geopperd hem van de weg te halen. Vorig jaar rapporteerde TNO dat de Mercedes C220 CDi Bluetec twintig maal zoveel NOx uitstoot in de praktijk dan op de rollenbank. Voor de Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) is dat nu reden een verzoek neer te leggen bij de Duitse Rijksdienst voor het Wegverkeer om de typegoedkeuring van de Mercedes C220 CDi Bluetec in te trekken. Mercedes-Benz ontkent overigens niet dat de NOx uitstoot in de praktijk hoger kan uitvallen. Het concern zegt dat de techniek om de NOx uitstoot te beperken voor een deel wordt uitgeschakeld als het buiten kouder is. De reden hiervoor is dat de gebruikte techniek slecht tegen kou kan. TNO testte overigens naast de C-Klasse nog vijf Euro 6 dieselauto’s: twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Audi Q7 en een BMW 530d. Alleen de BMW bleef netjes binnen de uitstootgrenzen, de overige modellen zaten daar flink boven. Eerder al verzocht Deutsche Umwelthilfe om de Zafira van de weg te halen. Zonder succes overigens. De betrokken autofabrikanten voeren als verweer aan dat de testmethoden verouderd zijn en dat ze hopen om nieuwe testmethoden die een stuk adequater zijn. Ofwel; waarin laboratoriumtests een stuk dichter bij de praktijk staan.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer