strictly cars with character

Autonoom rijden: instappen of laten passeren?

2 februari 2016
Jaguar Land Rover bracht deze week het nieuws flink te gaan investeren in autonoom rijden. Porsche zei ongeveer gelijktijdig helemaal niets te zien in het uit handen geven van het stuur. Op de dag dat Google het stokje van Apple overneemt als meest waardevolle bedrijf ter wereld (555 miljard versus 534 miljard dollar) geeft het een inzicht in de voortgang die het maakt met haar autonome autoproject. In totaal heeft het momenteel 55 autonome auto’s rondrijden in Texas, die samen 2.284.741 autonome kilometers hebben afgelegd. Om het testproces te versnellen wordt er nu ook een virtueel gereden. Een krachtig computerprogramma bootst een grote diversiteit aan verkeerssituaties na. Met 4,8 miljoen virtuele kilomters per dag, is de ontwikkeling van een autonoom rijdende auto in een flinke stroomversnelling geraakt. Als een technologiereus als Google zo sterk investeert in autonoom rijden is het niet de vraag of, maar wanneer de eerste autonome auto de weg op kan. Menig autofabrikant denkt er in 2020 klaar voor te zijn. Deze week kondigde Jaguar Land Rover aan te gaan investeren in een 66 kilometer lange testroute in de burt van het Britse Coventry en Solihull. En ook in Londen wordt een testvloot ingezet. Doel van de real-life testen is om toekomstige autonome auto's een 'menselijk rijgedrag' mee te geven. Waar autofabrikanten over elkaar heen struikelen om te melden hoe ver ze al zijn met hun techniek die zelfrijdende auto’s mogelijk maakt, zijn er ook merken die er niets van willen weten. Porsche is daar een van. Voormalig Porsche-topman Matthias Müller liet zich vorig najaar al ontvallen dat autonoom rijden hem weinig doet. "Het is voor mij een hype", zei hij tegen het Duitse automagazine Auto Motor und Sport. De nieuwe CEO, Oliver Blume, herhaalde deze week woorden van die strekking "[...]een iPhone hoort in je broekzak, niet op de weg." Daarmee refereert hij aan het feit dat een auto een auto moet blijven, geen gadget dat zelf stuurt en remt. Ook concerngenoot Lamborghini is niet erg gecharmeerd van de autonome auto.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer