strictly cars with character

Infiniti Q30: Europese genen

11 februari 2016
Infiniti zet een belangrijke stap om te groeien in Europa. Er is namelijk een nieuw compact premiummodel verschenen met de naam Q30. Een auto met Europese genen, want Nissan’s luxemerk gebruikt het platform van de Mercedes A-Klasse. En dat blijkt een uitstekende keuze. Dat Infiniti het A-Klasse-platform gebruikt, heeft alles te maken met de innige samenwerking tussen Renault/Nissan en Daimler. Al enkele jaren ruilen ze motoren uit – Renault levert de kleinere machines, Daimler meestal de grotere krachtbronnen. En de concerns ontwikkelden samen de nieuwe Smart en Renault Twingo. De samenwerking is nu zo ver doorgetrokken dat Nissan voor een nieuw compact model van het premiummerk Infiniti een flinke greep mocht doen in het onderdelenmagazijn van de Duitsers. En de keuze viel dus op het platform waar onder meer de Mercedes A-Klasse, CLA en GLA op zijn gebouwd.

Fraai interieur

De Q30 is een markant en origineel model dat iets hoger op de poten staat dan we gewend zijn van een compacte hatchback. Voor een echte SUV is hij echter weer te laag en heeft hij te weinig bodemvrijheid. Maar het is juist de keuze om niet te kiezen voor een van deze autotypen, die de Q30 een unieke positie geeft. Infiniti ziet de auto dan ook meer als een crossover. En het zal voor Mercedes trouwens beter te verteren zijn dat hij niet rechtstreeks tegenover een van de modellen uit de A-reeks staat. De buitenkant van de Q30 lijkt in niets op zijn technische ‘moeder’, maar in het interieur zijn er wel veel overeenkomsten. Dashboard, instrumenten en zelfs de contactsleutel komen van Das Haus. Daar kun je echter weinig tegen hebben, want de woonkamer van de ‘A’ is één van de fraaiste auto-interieurs in dit segment. En voor de afwerking heeft Infiniti wel degelijk andere materialen gekozen, soms zelfs mooiere.

Op comfort gericht

Ook bij de aandrijflijnen zien we veel Mercedes terugkomen. Alle benzinemotoren en diesels komen uit de A-Klasse, met dien verstande dat de 1,5 liter dieselmotor oorspronkelijk weer van Renault afkomstig is. We hebben met die laatste ook even gereden, maar het is met 109 pk niet de krachtbron die de premiumgevoelens bij ons wakker schudt. Dat doet de Q30 2.2d met 170 pk – met of zonder vierwielaandrijving leverbaar – gelukkig wel, maar we krijgen het pas echt naar onze zin in de 211 pk sterke topversie met benzinemotor en vierwielaandrijving, de Q30 2.0t AWD. Lekker veel power, een zeventraps dubbelkoppeling versnellingsbak die dat allemaal naadloos en schokvrij naar de wielen brengt en veel grip door de integrale aandrijving. Een echt sportieve auto wordt de Q30 daarmee echter niet, want Infiniti heeft gekozen voor een meer op comfort gerichte ‘set-up’, zelfs bij het ‘Sport’-onderstel dat onder de sterkste Q30 zit. Dat vinden wij overigens een verademing in een tijd dat veel merken kiezen voor een onnodig harde vering en demping. Het bochtgedrag van de Q30 is van huis uit zeker vertrouwenwekkend en de auto stuurt scherp. Wel zouden we iets meer gevoel in de besturing verwelkomen, want de assistentie is vrij sterk.

Prijs

Infiniti duikt met de komst van de Q30 voor het eerst qua prijs onder de 30 mille-grens. Dat is dan voor de basisversies van de 1.6t met 122 pk en de 1.5d met 109 pk. De rijkwaliteiten van de Q30 komen echter veel beter tot hun recht met een sterkere machine onder de kap en dan moet je pakweg tien mille meer investeren. Wat nog altijd een acceptabele prijs is als je naar de concurrentie kijkt.
Infiniti Q30 2.0T AWD SPORT
Motor 2,0 liter viercilinder turbo-benzine
Vermogen 211 pk/155 kW bij 5.500 tpm
Koppel 350 Nm bij 1.200-4.000 tpm
Gewicht in kg 1.545
0-100 in sec. 7,3
Top in km/h 230
Bijzonderheden Vierwielaandrijving
Prijs in euro 49.150
Door: Mario Vos  

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer