strictly cars with character

Lexus RX 450h: schone handen

12 februari 2016
De zojuist gepresenteerde Lexus RX 450h is nog steeds geen plug-in hybride. Je kunt hem niet opladen om er pakweg 50 kilometer volledig elektrisch mee te rijden. Maar volgens Lexus is dat juist een voordeel. Geen zware batterijen geen ‘oplaadstress’, geen tijdverlies en vooral: schone handen! Tijdens de perspresentatie komt er in Power- Point een fotootje voorbij van iemand die schijnbaar net een versnellingsbak heeft gedemonteerd. Zijn besmeurde knuisten zouden echter afkomstig zijn van de oplaadkabel van een plug-in hybride. Nooit geweten dat je van het aansluiten van een simpele stroomkabel zulke vuile handen kon krijgen. Enfin, Lexus zet zich blijkbaar graag af tegen de plug-in hybride-concurrentie. Dat is deels terecht, want dat dagelijks laden van een dankzij de relatief grote accu extra zware auto om enkele tientallen kilometers volledig elektrisch te rijden, is inderdaad best een gedoe. Zeker als je geen laadpaal recht voor je deur kunt krijgen, maar ook nog een stukje mag wandelen.

ZWEVEND DAK

Lexus laat ook geen gelegenheid onbenut om de dieselende concurrenten aan te vallen. Die doen het volgens Lexus qua CO2-uitstoot allemaal slechter en kosten meestal meer. En het luxemerk van Toyota constateert dat de maatschappelijke kritiek op diesels toeneemt, mede door het ‘gesjoemel’ van Volkswagen. Het alternatief van Lexus is dus de RX 450h, de vierde generatie van de grote SUV van het merk en sinds de tweede generatie beschikbaar als hybride. De RX-serie is de meest succesvolle Lexus tot nu toe, maar de in 2014 verschenen kleinere NX is aan een inhaalrace bezig. Wellicht heeft dat ook met het opvallende design te maken en daarom heeft Lexus nu aardig wat trekjes van dat model in de RX gestopt. De enorme grille bijvoorbeeld – hier nog eens voorzien van een dikke chroomrand – en het hoekige lijnenspel. Kenmerkend voor de RX is echter vooral het optisch zwevende dak.

MOOIERE AFWERKING

De nieuwe RX 450h is zeker niet ieders smaak, maar markant is hij wel. In vergelijking met zijn voorganger is hij twaalf centimeter langer geworden en staat hij op een vijf centimeter langere wielbasis, maar de carrosserie werd toch 30 procent stijver bij een gelijk gebleven gewicht. Je stapt daarom in een royaler interieur – met zelfs een verstelbare achterbank – dat bovendien veel mooier is vormgegeven en afgewerkt. Voor dat laatste ging Lexus onder meer te rade bij de muziekinstrumentenafdeling van Yamaha. Het resultaat is een houten paneel op de middentunnel met aluminium sierlijnen die met behulp van lasertechniek zijn gemaakt. Erg fraai! De uitrusting werd nog luxueuzer met onder meer zitplaatsherkenning voor de stoelverwarming en -koeling en de mogelijkheid om de achterklep te openen door de knop aan te raken met je elleboog. En natuurlijk is er een hele riedel aan rijassistentie- en veiligheidssystemen.

ZUINIGER EN KRACHTIGER

Ons land krijgt zoals gebruikelijk alleen de hybride Lexus RX 450h; in sommige Europese markten wordt ook de RX 350 met V6-motor of de RX 200t met viercilinder turbomotor aangeboden. Lexus maakte de hybride aandrijflijn wel zuiniger en krachtiger. De 3,5 liter V6 levert voortaan 262 pk en wordt geholpen door een 167 pk elektromotor voor de vooras en een 50 pk elektromotor voor de achteras. En dat levert een systeemvermogen op van 313 pk. Daarmee kan de ruim twee ton wegende RX uitstekend uit de voeten, maar de acceleratie lijkt veel minder vlot vanwege de traploos werkende transmissie, die vaak een constant motortoerental aanhoudt. Het rijkarakter is overigens merkbaar sportiever geworden door de nieuwe wielophanging en de adaptieve demping. En je kunt er ook nog een actieve stabilisator aan toevoegen, die overhellen tegengaat. Geen halve maatregelen dus bij de vernieuwing van de Lexus 450h, terwijl het allemaal toch erg vertrouwd aanvoelt en rijdt. Daar komt nog bij dat het lagere verbruik en de navenant afgenomen CO2-uitstoot voor een scherpere basisprijs zorgen, terwijl de standaarduitrusting royaler werd. En dat allemaal zonder te hoeven opladen, waardoor je handen schoon blijven. Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer