strictly cars with character

Facts&figures: de Pagani Huayra BC

19 februari 2016
Na een groot assortiment aan Zonda’s mikt Pagani nu op de Huayara. Als aanvulling op de ‘reguliere’ versie met 730 pk, is er de Pagani Huayra BC met 800 pk en haast 1.100 Nm. Reden genoeg om Pagani en haar modellen uit te lichten in feiten en cijfers.

Zonda

De Huayra is de opvolger van de Zonda. En die Zonda kwam er in heel wat verschillende gedaantes. Eerst was daar in 1999 de Zonda C12 met bijna 400 pk, waarna de Zonda S met 555 pk in 2002 volgde. En daar kwam een jaar later weer een roadster van. De Zonda F (2005) (en later de Zonda F Roadster) tilde het vermogen naar 650 pk, waarna de Zonda Cinque (2009) 678 pk liet noteren. De pk-wedloop stopte – via de Zonda R (750 pk) in 2013 - met de Zonda Revolucion met 800 pk.

Pagani

Hoewel Pagani een Italiaanse autobouwer is, is haar oprichter, Horacio Pagani (1955), een Argentijn (met Italiaanse voorvaders). In 1983 vertrekt hij naar Italië om bij Lamborghini aan de Countach Evoluzione – de eerste auto met een frame van koolstofvezel – te werken. In 1993 begint hij aan de voorbereidingen voor zijn eerste eigen auto, de Pagani Zonda, die in 1999 het levenslicht ziet.

Huayra

De Pagani Huayra – genaamd naar de god van de wind in de Inca-cultuur – komt in 2011 onder het doek vandaan. Het idee voor de 1.350 kilo Huayra stamt al uit 2003 – de auto moest langer dan de Zonda worden en ruimer. De 6,0-liter V12-motor, 730 pk en 1000 Nm sterk, komt van Mercedes-AMG.

Huayra BC

Voor wie de Huayra nog niet potent genoeg is, introduceert Pagani begin maart in Genève de Huayra BC (naar de overleden Italiaanse autoverzamelaar Benny Caiola). Ook hier is een 6,0-liter V12-motor aan boord, maar ditmaal met liefst 800 pk en net geen 1.100 Nm. De BC is bovendien 132 kilo lichter dan de reguliere Huayra en nog meer aerodynamisch. Hij zal dus nog een stuk sneller accelereren dan de 3,3 seconden tellende 0-100 km/u-sprint van de Huayra. Alle 20 Huayra’s BC zijn al verkocht a 2,3 miljoen per stuk.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer