strictly cars with character

De 15 beste autologo's, mascottes en emblemen

17 maart 2016
The Spirit of Ecstasy -  het beroemde beeldje op de neus van Rolls-Royce is al weer 105 jaar oud. Het is bijkans bekender dan het logo met dubbele R. Dit zijn de meest aansprekende logo's, mascottes en emblemen van automerken.

Rolls-Royce

Algemeen aangenomen – maar nooit bewezen – is dat ontwerper Charles Sykes The Spirit of Ecstasy  gebasseerd heeft op model en actrice Eleanor Thornton. Feit is dat hij in tegenstelling tot veel andere beroemde merken – Jaguar, Ferrari, Lamborghini en Porsche - niet een dier koos als inspiratie, maar een vrouw die voorover buigt terwijl ze haar armen naar achtere strekt. De jurk die daardoor uitwaaiert, lijkt haar vleugels te geven.

Spyker

Spyker is van nature een vliegtuigbouwer, dus daarom is het merk-embleem gebasseerd op de motor van een gevechtsvliegtuig. De krachtige slogan 'Nulla tenaci invia est via'; voor de vasthoudenden is geen weg onbegaanbaar, doet de rest.

Aston Martin

Aston Martin wilde graag snelheid uitdrukken in haar logo en koos voor het patroon van een vleugel. Door de jaren een is de vleugel een aantal keren aangepast.

Lamborghini

Het sterrenbeeld van Ferruccio Lamborghini was stier. Tel daarbij zijn passie voor stierenvechten bij op en je hebt een niet alledaags logo voor je automerk. En niet toevallig zijn de meeste modelnamen bij Lamborghini– bijvoorbeeld de Gallardo en Miura - vernoemd naar stierenrassen.

Abarth

En als je op 15 november 1908 geboren bent, zoals Carlo Abarth, is je sterrenbeeld schorpioen. En ook dat leidde net als later bij Lamborghini tot een ongemeen sterk logo.

Ferrari

Het bekende stijgerende paard op een Ferrari kent zijn oorsprong op het vliegtuig van Francesco Baracca; een beroemde gevechtsvlieger uit de Eerste Wereldoorlog. Op aandringen van de ouders van Francesco gebruikte Enzo Ferrari het zwarte paard voor het emblem van zijn merk. In combinatie met een gele achtergrond; de kleur van Modena.

Mercedes-Benz

De ster van Mercedes-Benz telt drie punten. Het merk wilde vervoer namelijk beter maken op de grond, in de lucht en op het water.

Maserati

De Maserati-drietand is getekend door grondlegger Mario Maserati in 1914. Het logo is gebasseerd op de drietand die Neptunus - god van de zee - vasthoudt op de gelijknamige fontein in Bologna.

Jaguar

De naam van een roofdier doet het altijd goed op een auto. Jaguar deed daarna niet moeilijk over haar embleem, al is de uitvoering ervan zeer geslaagd.

Alfa Romeo

Het rode kruis in het logo van Alfa Romeo is gebaseerd op de vlag van de stad Milaan. De slang met een man in zijn bek – oudere logo´s laten dat beter zien –kent zijn oorsprong in het wapen van de Visconti-familie. De slang met een man tussen z'n kaken moest de vijanden van de familie afschrikken. 'Dit is wat er met je gebeurd als je ons dwars zit'.

Porsche

Het Porsche logo is sterk verbonden met de stad waar de autobouwer vandaan komt. Stuttgart betekent namelijk stoeterij; de plek waar paarden gefokt worden. Verder zitten er elementen van het wapen van de staat Württemberg in het logo verwerkt, net als de kleuren van de Duitse vlag.

Voisin

Voisin is nog zo´n vliegtuigbouwer die overging op het fabriceren van auto's. En dan moet je wel iets doen met vleugels in je logo.

Gordon-Keeble

Als sportief automerk kun je natuurlijk ook voor een traag dier in je logo kiezen. Het Britse Gordon-Keeble koos voor een schildpad.

Shelby

De cobra in het Shelby logo past uitstekend bij het giftige karakter van de GT 350-modellen uit de jaren zestig. De 'Cobra's' stonden dan ook zeker hun mannetje op het circuit.

Ford V8

Met Model 18 introduceerde Ford in 1932 voor het eerst een betaalbare auto voor het grote publiek met een V8-motor. Het prachtige V8-logo – eenvoudig en krachtig -  is sindsdien te zien geweest op veel beroemde V8-modellen van het merk.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer