strictly cars with character

Mercedes-Benz E-Klasse: Sonderklasse

25 maart 2016
Ook voor de nieuwe generatie E-Klasse van Mercedes-Benz bestaat geen enkele twijfel dat er miljoenen exemplaren van worden verkocht. Wederom zijn de vooruitzichten beter dan ooit tevoren. De E-Klasse genereert indrukwekkende verkoopaantallen en is één van de belangrijkste pilaren onder het merk uit Stuttgart. Het is dan ook van het grootste belang dat er telkens baanbrekende innovaties worden doorgevoerd ten opzichte van de voorganger én de steeds sterker wordende concurrentie. Die verbeteringen moeten vooral op het gebied van veiligheid en comfort gezocht worden, aangezien het koperspubliek van de E-Klasse vrij behoudend is; gekke ontwerpfratsen worden dus angstvallig vermeden. Het design van de nieuwe E-klasse (W213) sluit keurig aan bij dat van de S- en C-Klasse die al in respectievelijk 2013 en 2014 vernieuwd werden.

Negen generaties

Rekenen we vanuit de voor Mercedes gebruikelijke W-nummers (van Wagen) dan komen we op negen generaties. Mercedes-Benz zelf ziet echter de ingrijpende – en met een investering van een miljard euro de meest kostbare – ‘facelift’ uit 2013 van de vorige E-Klasse (W212) als een op zichzelf staande generatie en komt dus op een totaal van tien, tellend vanaf de W120 uit 1953. Negende of tiende, dat deze nieuwe generatie weer op het hoogste niveau meedoet, is al te zien bij het instappen. Je waant je zomaar in een S-Klasse, waarbij de ‘leefruimte’ in de E zelfs nog een stuk moderner oogt. Meest opvallend daarbij is het enorme breedbeelddisplay dat bij nadere inspectie uit twee 12,3-inch beeldschermen blijkt te bestaan. Die (optionele) displays zijn weer in verschillende zones in te stellen, zodat de bestuurder alle denkbare combinaties kan maken van navigatie, audio, boordcomputer, systeemweergaven en ga zo maar door. De volledig elektronische weergave maakt het ook mogelijk te kiezen uit verschillende thema’s: Classic, Sport en Progressive. Toegang tot de menu’s is er via de bekende COMAND-schakelaar op de middenconsole, maar is ook mogelijk met de duimen. Met kleine drukgevoelige schakelaars op de stuurwielspaken, te vergelijken met minuscule varianten van de trackpad op een laptop, ‘veeg’ en ‘duw’ je je een weg door alle beschikbare mogelijkheden en niveaus. Net als in de S zijn niet alleen de zittingen maar ook de armsteunen en de middenconsole te verwarmen. De sfeerverlichting in het interieur kan nu in 64 kleuren ingesteld worden. Ook op het gebied van bekledingsmaterialen en afwerking is de diversiteit toegenomen; zo is er bijvoorbeeld ook een matte houtsoort met een prachtige natuurlijke uitstraling. Reken er dus op dat u de nodige tijd zult doorbrengen achter de online configurator of, lekker ouderwets, met brochures op schoot.

Pre-Safe Sound

Op het gebied van veiligheid is heel veel vooruitgang geboekt en het duizelt al snel van de termen en afkortingen. Alle vernieuwingen en ook de verbeterde systemen zijn ondergebracht in het zogenaamde Rijassistentiepakket Plus. Zo waarschuwt de actieve dodehoekassistent nu ook voor mogelijke aanrijdingen van opzij en grijpt het systeem in om aanrijdingen te voorkomen. Pre-Safe Sound is een systeem dat door middel van een geluid via de speakers de oren van de inzittenden voorbereidt op de knal van de aanrijding. Ook Pre-Safe Impulse Side maakt deel uit van het veiligheidspakket: door de buitenste luchtkamer in de stoel op te blazen worden de inzittenden weggeduwd van het gevaar bij een aanrijding van opzij. Het Drive Pilot-systeem kan voorliggers op veilige afstand volgen tot maximaal 210 km/h. Het systeem houdt ook andere auto’s in de omgeving in de gaten en functioneert zelfs wanneer de wegmarkeringen (deels) ontbreken. In combinatie met COMAND wordt de snelheid automatisch aangepast op basis van de snelheidslimieten die in het navigatiesysteem zijn ingevoerd. De beschrijving van alle nieuwe en vernieuwde technieken zou vele pagina’s beslaan, dus volstaan we met een aantal opvallende, maar vermeldenswaardig is nog dat naast de BMW 7-Serie nu ook de E-Klasse op afstand ingeparkeerd kan worden. Ten slotte beschikken de koplampen over 84 leds die individueel aangestuurd worden en zo de lichtbundel volledig kunnen sturen op basis van de lichtbehoefte en de verkeerssituatie.

T-model

Voorlopig is de E-Klasse met een drietal motoren beschikbaar: de E 200 met 184 pk 2.0 turbobenzinemotor, de E 220 d met de nieuwe 2.2 viercilinder turbodiesel van 194 pk en 400 Nm, en de E 350 d met 3.0 V6 turbodiesel van 258 pk en 620 Nm. Alle motoren beschikken standaard over de 9G-Tronic transmissie. In de loop van dit en volgend jaar volgt geleidelijk uitbreiding van het motorenaanbod, wat wordt afgerond door een AMG V8 biturbo. Naast meer motoren kunnen we natuurlijk ook rekenen op meerdere carrosserievarianten. Als eerste verwachten we het zogenaamde T-model (de stationcar) in de loop van 2017. Daarna volgen nog een coupé en een cabriolet. In dat opzicht volgt Mercedes-Benz het traditionele pad, maar wat betreft innovaties zijn bij deze nieuwe E-Klasse indrukwekkende stappen gezet. Voorlopig mag de E wat ons betreft even de naam ‘Sonderklasse’ van zijn grote broer lenen. Tekst: Natan Tazelaar

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer