strictly cars with character

BMW i3 vergroot actieradius met 50 procent

2 mei 2016
Het fenomeen ‘range anxiety’ probeert BMW aan banden te leggen door de elektrische i3 te voorzien van een batterij met flink meer capaciteit. De theoretische reikwijdte is verlegd naar 300 kilometer op één laadpaalsessie.Veel van de eerste generatie volledig elektrisch aangedreven auto’s, zoals de BMW i3, zijn voor kilometervreters niet heel aanlokkelijk. De actieradius van de BMW i3 is op papier namelijk hoogstens 194 kilometer. In de praktijk is dat een stuk minder. De vrees om halverwege met een lege batterij stil te staan -  de zogenaamde  ‘range anxiety’ – doemt dan automatisch van tijd tot tijd op.

300 kilometer

Om het praktische nut van de i3 te vergroten is de innovatie elektrische BMW ook leverbaar met een range-extender. Een brandstofmotor die ingrijpt als de laadpaal net te ver blijkt te zijn. Vanaf deze zomer is de BMW i3 echter ook leverbaar met een batterij met meer capaciteit. Die is namelijk gegroeid van 22 kWh naar 33 kWh. in Ampère-uur uitgedrukt is dat gelijk aan een stijging van 60 Ah naar 94 Ah. Door de toename is de actieradius van de BMW i3 volgens de standaard NEDC-cyclus nu 300 kilometer. Dat betekent dat er op één batterijlading tot 50 procent verder gereden kan worden. BMW is ook zo eerlijk om het praktijkbereik erbij te noemen. Die is 200 kilometer. Dat is dan wel met de airconditioning of verwarming aan en bij een ongunstig weertype.

Meerprijs

De grotere capaciteit van de batterij vertaalt zich alleen naar een ruimere actieradius. De 0-100 km/u sprint blijft 7,3 tellen duren op z’n snelst. Opvallend is de prijsstelling van de nieuwe 90 Ah versie. Met € 36.700,- is die slechts € 1.200,- meer dan de vertrouwde 60 Ah-variant. De BMW i3 met Range Extender (94 Ah) begint bij € 41.190,- en dat is wederom € 1.200,- meer dan de bestaande BMW i3 met Range Extender (60 Ah).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer