strictly cars with character

Legendarische racecircuits: investeerders gevraagd

3 mei 2016
De fameuze Nürburgring  kwam deze week bijna compleet in handen van de Rus Viktor Kharitonin. Hij is de volgende die na het faillisement van 2012 het circuit weer grandeur wil geven. Het liefst met de Formule 1. En er zijn meer beroemde circuits die op zoek zijn naar een rijke Rus, Chinees of Arabier.

Nürburgring

Het legendarische voormalige F1-circuit van Nürburgring ging in 2012 bankroet omdat de deelstaat Rijnland-Palts van de Europese Commissie geen toestemming kreeg langer geld in het circuit te steken.  Auto-onderdelenfabrikant Capricorn dacht er vervolgens weer wat van te maken, maar kwam ook in zwaar weer. Vervolgens nam Russische miljardair Viktor Kharitonin een meerderheidsbelang. Deze week heeft hij vrijwel de rest van de aandelen gekocht en is voor 99 procent eigenaar. De resterende 1 procent is van Getspeed, een bedrijf dat het circuit gebruik voor performance-trainingen.

Circuit of the Americas

Het Circuit of the Americas, dat sinds vier jaar een Formule 1 race huisvest, meldde afgelopen najaar in zwaar weer te zijn gekomen omdat een deel van de subsidies werd ingetrokken. De Texaanse overheid had toegezegd een bedrag van 250 miljoen dollar te betalen over een periode van tien jaar, maar besloot daar fors in te snoeien. In plaats van de 25 miljoen dollar per jaar vond het 19,5 miljoen genoeg. De financiële zorgen zijn voorlopig overwonnen, waardoor het Formule 1-circus dit najaar gewoon weer neerstrijkt in Austin.

Monza

Het circuit van Monza kwam eind vorig jaar in het nieuws met financiële probelemen. De Milanese Automobielclub kon de steeds hoger wordende hostingkosten niet meer voldoen. Een wetswijziging was nodig zodat de Automobile Club d'Italia (ACI) kon bijspringen. De ACI is nu bevoegd om een deel van haar publieke inkomsten – deels verkregen door voertuigregistraties – te besteden aan Monza.

Silverstone

Ook het circuit van Silverstone – thuishaven voor de Britse Grand Prix – zit krap bij kas. Hier is het eveneens de overheid die het circuit op de been houdt. De schulden die Silverstone heeft, lopen verder op ondanks de verkoop van een deel van haar grond. Die verkoop bracht weliswaar geld in het laadje, maar nu mist het circuit de riante verhuurinkomsten die het op het stuk land had. Jaguar Land Rover wordt genoemd als mogelijke investeerder en heeft plannen om er haar nieuwe hoofdkwartier te vestigen.

Zandvoort

In ons land werd het circuit van Zandvoort onlangs overgenomen door Chapman Andretti Partners, waar Prins Bernhard aan het roer staat. Het circuit stond daarvoor jarenlang te koop.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer