strictly cars with character

Volvo V90: Herboren

5 mei 2016
Het hoogste schap binnen het Volvo-aanbod is gevuld, nu de V90 zich bij de XC90 en S90 heeft gevoegd. Met de V90 introduceert Volvo innovatieve technieken voor het stationcarsegment dat – mede daardoor – weer aangewakkerd moet worden. Vooral minder jeugdige lezers zullen bij de typenaam V90 denken aan de heerlijk hoekige station van begin jaren negentig, met zijn statige uitstraling en weelderig ruime interieur. Een prachtige samensmelting van Zweedse nuchterheid en Amerikaanse overdaad, die een periode afsloot die nooit meer terugkomt. Maar daar hoeven we niet sentimenteel over te doen. De tijden zijn namelijk veranderd en Volvo heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Nog altijd is er die Zweedse soberheid met dat prachtig strakke design, maar zowel toekomstvisie als uitgezette koers is nu anders en brengt betere en lucratieve tijden.

Modulair platform

Dat begon met de nieuwe XC90, die werd voorzien van een nieuw en modulair platform met dito aandrijflijnen. Ook de S90 sedan, die de verouderde S80 onlangs afloste, maakt gebruik van dit Scalable Product Architecture-platform (SPA). Het is dan ook geen verrassing dat de V90 herboren wordt op diezelfde basis. Design Manager Exterior Program Örjan Sterner vertelt ons tijdens de onthulling dat de stationcar tegelijk met de sedan ontworpen is en dat biedt zowel qua design als techniek grote voordelen. Zo hoeft het sedanmodel niet later omgebouwd te worden met talloze complicaties als gevolg. Wanneer we met hem een rondje om de auto maken, wijst hij op de schuingeplaatste achterklep en laat weten dat dit een veel dynamischer uiterlijk geeft, maar nauwelijks afbreuk doet aan de hoeveelheid bagageruimte. Het verschil met de V70 is volgens Sterner niet meer dan een gemiddelde weekendtas. Volvo blijft het principe van de traditionele stationwagon dus trouw. Veel merken zijn inmiddels overgestapt op sportief gelijnde sports wagons die nauwelijks meer ruimte bieden dan een sedan. De V90 is in dat opzicht nog een traditionele stationcar, gericht op klanten die wel meer ruimte wensen dan in een sedan maar die toch geen behoefte hebben aan een SUV.

Gevaarlijke situaties

Program Manager Powertrain Olle Fast praat met ons over de verschillende motoren, maar eigenlijk zijn we op dat gebied snel klaar. Motorisch wordt het aanbod van de V90 namelijk gelijk aan dat van de S90, dus is de D3 het instapmodel en vormt de T8 Twin Engine de top. Vol trots noemt Fast nog even het PowerPulse-systeem waarmee de D5 uitgerust is. Dat slaat lucht uit het luchtfilter op en blaast dit bij plotseling gas geven in het inlaattraject om de turbocompressor sneller op te spoelen. Het effect is volgens Fast dat de motor feller reageert dan concurrerende zescilinders en toch het bescheiden ‘drinkpatroon’ van een viercilinder heeft. Ook qua veiligheidsvoorzieningen zijn beide modellen identiek en krijgt dus ook de stationcarrijder de beschikking over zaken als (deels) autonoom rijden en het sterk verbeterde City Safety, dat niet alleen gevaarlijke situaties op kruisingen kan herkennen, maar ook groot wild buiten de bebouwde kom kan spotten om er vervolgens op te anticiperen. Het duurt nog tot het najaar voordat de Nederlandse dealers kunnen beginnen met leveren, maar de prijzen zijn al bekend en beginnen bij 45.995 euro voor de V90 D3 Kinetic met handbak. De T5 en T6 AWD benzinemodellen zijn er vanaf 52.995 en 70.495 euro. Op de T8 moet nog even worden gewacht. Volvo verwacht daarvan in 2016 niet meer dan een ‘handjevol’ te kunnen leveren. Door: Natan Tazelaar

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer