strictly cars with character

De taxi-dienst als het nieuwe goud

25 mei 2016
Gisteren kondigde Toyota aan te gaan investeren in Uber. Op dezelfde dag kwam Volkswagen met het nieuws 300 miljoen dollar te steken in Uber-concurrent Gett. Het aanbieden van taxi-diensten is hot. In januari van dit jaar kocht General Motors zich voor 500 miljoen dollar in in Uber-concurrent Lyft en startte het Maven, terwijl Daimler taxi-app MyTaxi overnam en een investering deed in limousine-dienst Blacklane. BMW breidde haar deelauto-dienst uit. Naast het Duitse DriveNow is het in de VS actief als ReachNow, waarbij het idee is op termijn ook chauffeurs in te zetten. Met de investering van Toyota in Uber en Volkswagen in diens concurrent Gett, is de taxi-trend onder autofabrikanten voorlopig compleet. En passant stopte Apple 1 miljard dollar in het Chinese Didi Chuxing. De aanbieder van taxi´s, luxe auto´s en chauffeurs via de smartphone heeft een marktaandeel van 87 procent in de Chinese markt.  De investering van Apple is vooral bedoeld om de Chinese markt beter te leren kennen.

Groei

Toyota heeft een aandeel in Uber genomen met als belangrijkste doel om meer auto’s te verkopen. Het idee is dat Uber-chauffeurs een Toyota kunnen leasen op basis van hun Uber-inkomsten. Volkswagen ziet meer in Gett, dat in 60 steden wereldwijd actief is, maar vooral in Europa groeit. Via Gett bestel je een auto met een gelicenseerde chauffeur. Volkswagen ziet in Gett een manier om de taxidienst-trein niet te hoeven missen. Het concern zegt over de kapitaalinjectie van 300 miljoen dollar “we willen een substantieel deel van onze inkomsten in 2025 halen uit nieuw business modellen.” Dat de taxidiensten in de lift zitten, bewijst marktleider Uber. Het veelbesproken bedrijf – goed voor een geschatte waarde van 62,5 miljard dollar - kon afgelopen december haar één miljardste rit laten registreren.

Mobiliteitsaanbieders

De reden dat autofabrikanten – en techreuzen als Apple – massaal in de snel groeiende taxi-markt stappen is simpel. Om te beginnen is het succes van Uber relatief simpel te kopiëren. Daarnaast is het voor de autofabrikanten een prima afzetmarkt voor hun eigen auto’s. Ten slotte zitten ze op de voorste rij als over een paar jaar de eerste autonoom rijdende auto’s als deelauto worden ingezet. In de overgang naar auto’s zonder chauffeur liggen de kansen voor het grijpen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer