strictly cars with character

Volvo let niet op de kleintjes

30 mei 2016
De topman van Volvo, Hakan Samuelsson, heeft aangekondigd dat het modelaanbod van Volvo niet verder aan de onderkant verbreed wordt. Op een compacte Volvo hoeft dus niet meer gerekend te worden. De tijden dat het aanbod van een automerk uit slechts een handjevol modellen bestond, zijn al lang voorbij. Door middel van nieuwe carrosserievarianten en compleet nieuwe modellen wordt geprobeerd verkooprecord op verkooprecord te breken. Wordt een bepaald koperspubliek nog niet bereikt? Dan wordt een auto voor ze gecreërd. Voor de luxemerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz is de ‘onderkant’ van de markt een belangrijke vijver om zieltjes te winnen. Niet dat ze spotgoedkope koekblikjes aanbieden – op de Audi A1 na starten alle ‘instappers’ boven de 25 mille -, maar de Audi A1 (2010) en Audi Q2 (2016), BMW 1 Serie (2004) en BMW 2 Serie (2013) , Mercedes-Benz A-Klasse (1997) en B-Klasse (2005) mogen toch als relatief compact en betaalbaar gezien worden.

C30 verleden tijd

Qua prijsstelling doet Volvo netjes mee. Haar V40 is te rijden vanaf net geen 26.000 euro en daarmee een concurrent voor tal van bovenstaande modellen, maar gevoelsmatig past er nog best een model onder de V40. Een model in de traditie van de C30 bijvoorbeeld (2006-2013). Toch heeft Volvo- topman Hakan Samuelsson aangekondigd dat zijn merk geen auto’s introduceert onder de 40-serie. Hoewel het mogelijk is het CMA-platform te verkleinen, staat het niet op de agenda van Volvo, liet Samuelsson weten aan Car and Driver. Volvo concentreert zich liever op het uitbouwen van de nieuwe 40-reeks waartoe onder meer een compacte SUV behoren een volledig elektrisch aangedreven variant.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer