strictly cars with character

Range Rover Evoque Convertible: Trendy in het kwadraat

1 juni 2016
In het tempo van een luie schildpad kruipt onze Range Rover over de kunstmatige hindernis die de auto soms twee wielen van de grond laat tillen. Balancerend op het rechter voorwiel en het linker achterwiel stoppen we om de deuren te openen en… het dak te sluiten (in 21 tellen). De Evoque Convertible – inderdaad, een cabriolet van een SUV! – slaagt met een 10 voor dit praktijkexamen torsiestijfheid. Bij Range Rover houden ze wel van een beetje gekkigheid. Zo reden we bij introducties ooit door een 150 jaar oude spoortunnel in Liverpool, een Boeing 747 de ene kant binnen en de andere kant weer buiten en daalden we een skischans af. Voor de dynamische presentatie van de Evoque Convertible was er weer iets anders bedacht: in de nadagen van de winter reden we deze excentrieke nieuwkomer 450 dakloze kilometers van Lyon naar het mondaine Franse wintersportoord Courchevel en weer terug. Deels in de sneeuw!

Modieus

De Range Rover Evoque Convertible is niet de eerste SUV waar het dak vanaf kan. Nissan ging de Britten in 2010 voor met de Murano CrossCabriolet, maar deze flopte. In de ruim drie jaar dat de auto in Amerika te koop was, bleven de verkopen bij ruim 6.000 stuks steken, een fractie van de gewone Murano. Land Rover rekent niet op spetterende verkoopcijfers voor de open Evoque, maar we schatten de kansen voor dit model toch tamelijk hoog in. Zo’n Evoque is van huis uit namelijk al erg trendy en de combinatie met een volautomatisch tot 48 km/h te openen dak maakt hem trendy in het kwadraat. Maar afgezien van dat modieuze is het ook doodgewoon een erg goede en goed gebouwde auto. Dat bewijst niet alleen de klauterpartij over de kunstmatige hindernis en de klimproef op een heuse skipiste. De Evoque Convertible doet het juist ook in het gewone verkeer heel goed. De voorbeeldig afgewerkte Range Rover gaf tijdens de 450 testkilometers geen krimp. Geen siddering in het stuur, geen kraakje of rammeltje, maar een koetswerk dat zo stijf aanvoelt als dat van een dichte Evoque. Terwijl de Convertible het langste en breedste stoffen dak heeft dat momenteel op een open auto te vinden is. We reden de Evoque Convertible vrijwel de hele rit open en dat gaat tot ruim 130 kilometer per uur nog zeer comfortabel. En in open toestand hoeft er geen hoes overheen, want het voorste stuk fungeert als afdekking. Wel is er dicht bij het raam wat wind voelbaar, dus hartje winter is een muts aan te raden. Slechts zo’n 20 kilometer hebben we met gesloten dak gereden om de isolatie te testen. En ook deze proef doorstond de Evoque glansrijk: kou en geluid blijven ver weg van de inzittenden.

Functionaliteit

De Evoque Convertible blijft zowel open als gesloten een elegante en fraaie auto. Hij is gebaseerd op de driedeurs Evoque Coupé en heeft vrijwel identieke buitenmaten. Geen gekunstelde constructies bij de open versie, maar dezelfde wigvormige carrosserielijn. De enige echte afwijking van de lijnvoering ten opzichte van de gewone Evoque is de spoiler, die nu onder de achterruit boven de bagageklep zit. De toegang tot die bagageruimte is niet echt praktisch, de ruimte zelf is met 251 liter nog acceptabel. De achterbank kun je wel neerklappen voor extra laadvermogen. De Evoque Convertible mag dan zeer trendy zijn, hij behoudt de functionaliteit die je van een auto van dit merk mag verwachten. Standaard heeft hij vierwielaandrijving met ‘terrain response’, een systeem dat terreinrijden onder de meest uiteenlopende omstandigheden makkelijker maakt, zoals we tijdens onze tocht van Lyon naar Courchevel verschillende keren mochten ondervinden. Verder mag de Evoque Convertible tot 1.500 kilogram trekken, dus u kunt in stijl – en desgewenst open – naar de manege om uw viervoeter op te halen.

Opvallend sportief

Verstandig genoeg zijn de lichtste motoren weggelaten voor de Evoque Convertible, want al heeft het dak weliswaar een opvallend lichte constructie, de versterkte voorruitstijl en de overige koetswerkverstevigingen maken de auto toch 280 kilogram zwaarder dan de dichte driedeurs: het totaalgewicht nadert de twee ton. Voor de open Evoque is er daarom keuze uit de 240 pk sterke tweeliter turbobenzinemotor of de tweeliter Ingenium turbodiesel met 150 of 180 pk. In alle gevallen is een negentraps automaat standaard. We konden bij de dynamische presentatie uitsluitend de sterkste diesel rijden, maar die is vanwege zijn genereuze koppel van 430 Nm zeker vlot genoeg voor de Evoque. Met de 240 pk turbobenzinemotor zal het allemaal nog wat lichtvoetiger zijn, de 150 pk diesel vinden we een twijfelgeval. Over lichtvoetigheid heeft de Evoque Convertible trouwens niet te klagen, want de extra kilootjes maken hem niet minder gretig op bochtige wegen. Hij is zelfs opvallend sportief te rijden en ook dan blijft het koetswerk stijf aanvoelen. We vroegen ons voor de kennismaking met de Range Evoque Convertible eigenlijk een beetje af of het niet een volstrekt overbodige poseursauto zou zijn geworden die zijn afkomst verloochent. Maar dat blijkt een volstrekt onterechte gedachte. De open Evoque levert niets in van zijn elegantie, zijn bruikbaarheid of zijn terreinkwaliteiten. En het is ook nog eens een erg leuke open auto. De potentiële koper moet alleen nog wel even op zoek naar een trendy muts voor de wintermaanden. Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer