strictly cars with character

Porsche 718 gewoon weer als zescilinder

25 juli 2016
Met de nieuwe naam – de Porsche Cayman en Boxster heten sinds dit voorjaar opeens ‘718’ – werd ook even gevreesd dat de zescilinder motor niet meer terug zou keren. De hoogste productmanager bij Porsche stelt echter dat het niet zover komt. De Porsche 718 die in de jaren’50 en ’60 van de vorige eeuw zo succesvol was op het circuit moest voortleven, dacht Porsche. Aangezien de nieuwe Porsche Cayman en Boxster net als het iconische model zijn voorzien van een viercilinder middenmotor, kregen zij de eer om voortaan de afgestofte drie cijfers de dragen. Maar van de vertrouwde zescilinder was bij de 718 Boxster en 718 Cayman geen spoor meer te bekennen.

Cayman GT4

August Achleitner, bij Porsche belast met de productlijnen van de 718 en 911, lijkt echter het verlossende woord te hebben gesproken. Tegen de Australische autowebsite Drive zei hij tijdens de introductie van de 718 Cayman Down Under dat de Cayman GT4 en Boxster Spyder op termijn in het gamma terugkeren. Daarmee vult Porsche het huidige aanbod van louter viercilinders aan met zescilindermotoren. De krachtigste versies blijken namelijk gewoon erg populair bij 718-rijders, aldus Achleitner. Hij geeft verder aan dat ze over de bekende 3,8-liter V6 beschikken. Van een ongebreidelde groei aan 718-modellen wil Achleitner echter niets weten. “We willen niet in 2018 tien varianten hebben van de 718. Het moet wel zinvol zijn.”

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer