strictly cars with character

Carros Nieuwsflash: Apple, BMW en Bugatti

26 juli 2016
Carros Nieuwsflash: snel nieuws en geruchten uit de wereld van automotive. Dit keer: Jaguar Land Rover, Ford en BMW denken aan samenwerking, de Apple Car doet er een jaartje langer over en de Bugatti Chiron had er haast anders uitgezien.

JLR, Ford en BMW slaan wellicht handen in één

Jaguar Land Rover, Ford en BMW zijn met elkaar in gesprek om een gezamenlijke fabriek te bouwen voor batterijen voor elektrische auto’s. Momenteel heeft Jaguar Land Rover nog geen auto’s met een elektrische aandrijving in het gamma en BMW haalt z’n accu bij Samsung. Ford krijgt op zijn beurt de accu’s geleverd van een LG-dochter. Door de samenwerking moeten de productiekosten dalen, de productie efficiënter worden en innovatie worden gestimuleerd.

Apple Car in 2021

De eerste auto van Apple zal niet in 2020 verschijnen, maar een jaartje later, beweren goed ingevoerde bronnen rondom het techbedrijf. De reden voor de vertraging zou liggen in problemen met de ontwikkeling van veilige servers die de stortvloed van voertuigdata moeten opslaan. Saillant detail is dat Apple ‘Project Titan’ – de bouw van een auto – nooit heeft bevestigd. Persbureau Reuters weet echter zeker dat Apple recent vier specialisten in elektrisch opladen voor auto’s heeft aangetrokken en dat het concern in gesprek is met bedrijven die laadfaciliteiten voor auto’s kunnen leveren. Topman Tim Cook wil weinig meer kwijt dan: “Ik heb niets om mede te delen rondom onze plannen...maar ik denk dat er belangrijke veranderingen in de automobielindustrie gaan plaatsvinden rondom elektrificatie en autonoom rijden.” Stiekem toch een hint?

De Chiron(neus) die nooit kwam

Bij de ontwikkeling van elke auto zijn er geslaagde designschetsen die het toch niet redden. Zo werd dit ontwerp voor de Chiron van Sasha Selipanov – die ook meetekende aan de Lamborghini Huracán – door Bugatti gekozen uit alle inzenders; bevriende ontwerpers in de eigen Volkswagen Group. Selipanov verborg onder meer de koplampunits in de gigantische luchtinlaten. Iets te veel van het goede vond de Bugatti-directie, al werden de flanken en achterzijde van de schets van Selipanov bijna in z’n geheel overgenomen in het uiteindelijke productiemodel.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer