strictly cars with character

Op komst: de Mercedes-Benz E-Klasse Estate

3 augustus 2016
Als we de stationcars van de drie Duitse premiummerken door de jaren op een rij zetten, dan lijkt het alsof de Stuttgarters zich nooit veel hebben aangetrokken van de ‘lifestyle combi’-trend. Na de sierlijke T-modellen uit de jaren 80 en 90 – vooral de W124 is als youngtimer weer geliefd – draaide het bij Mercedes vooral om volume. Niet in de laatste plaats om de belangrijke doelgroep van – laten we zeggen – ‘professioneel vervoerders’ tegemoet te komen. Transporteren moet ie. En niet stuk gaan. Maar tijden veranderen en inmiddels lijkt Das Haus zijn zaakjes in alle opzichten goed op orde te hebben. De huidige designkoers slaat aan en ook op het gebied van innovatie lijkt Mercedes het te kloppen merk. De nieuwe E-Klasse heeft een indrukwekkend arsenaal aan rij-assistenten en connectivity features, dat slechts door Tesla wordt geëvenaard. En op diezelfde sterke basis volgt dit najaar de Estate. Er zal geen labrador van wakker liggen dat er wat litertjes volume zijn verdampt ten opzichte van zijn voorganger, want het is een beauty. En volgens het persbericht verstouwt hij nog steeds als enige in z’n klasse een europallet (voor wie graag groot inslaat bij bouw- of supermarkt). Slimme toevoegingen zijn een achterbank met verstelbare rugleuning en per knopdruk inklapbare hoofdsteunen. Tegelijk met de Estate is ook een E 250 met 211 pk benzinemotor aan het gamma toegevoegd. Maar wie zichzelf als stuurman of -vrouw écht wat gunt, opteert liever voor een E 400 (333pk) of AMG. De E 43 met 401 pk is ook erg prettig; of wacht anders nog even op de E 63 met 612 pk. Een kind kost je gemiddeld een Porsche aan vermogen, dus dan kan je gezinsauto ook maar beter het vermogen van een Porsche hebben, toch? Door: Han Thoma

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer