strictly cars with character

Waar blijft de winst van Tesla?

4 augustus 2016
Tesla Motors beheerst al tijden het nieuws. Met een dodelijke autopilot-crash maar meer nog met de aankondiging van nieuwe modellen en ambitieuze toekomstplannen. Een vraag keert steeds terug: wanneer gaat Tesla nu eens winst maken? Tesla Motors bestaat sinds 2003, maar verkoopt pas auto’s vanaf 2010. Winst heeft het in haar bestaan nog nauwelijks gemaakt. Eén kwartaal slechts schreef het zwarte cijfers. Vorig jaar werd becijferd dat de veelbesproken autobouwer meer dan 4.000 dollar per Model S verliest. Er werden in het tweede kwartaal van 2015 namelijk 11.532 auto’s afgeleverd tegen een total operationeel verlies van 47 miljoen dollar.

Rode cijfers

Ook in het afgelopen kwartaal bleef – voor het dertiende seizoen op rij – de winst ver weg, ook al werden er meer auto’s verkocht. De stijgende productiekosten gingen immers voor de baat. De omzet van Tesla steeg echter wel flink, tot 1,3 miljard dollar. Voor het tweede deel van 2016 wil het bedrijf 50.000 Tesla’s verkopen, maar moet dan wel de productie stevig opvoeren, want die loopt achter bij de doelstellingen.

Toekomstvisie

Ondanks de langlopende verliezen is de CEO van Tesla Motors zeer positief over de toekomst. Onlangs onthulde hij het tweede deel van zijn Masterplan. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor de Model 3 die vanaf 2018 voor honderduizenden verkopen moet zorgen (als alle bestaande orders ook uitmonden in aankopen). Verder praat het Masterplan over een compacte SUV, een pick-up, trucks, een personenbus, autodelen, autonoom rijden en zijn er grootste plannen met zonne-energie.

's werelds rijkste

Dat Tesla Motors nog altijd verliezen lijdt, lijkt CEO Elon Musk weinig zorgen te baren. Vorig jaar voorspelde hij dat z’n bedrijf in 2020 een volledig winstgevend jaar zal draaien. Sterker nog, hij beweert zelfs dat vijf jaar later Tesla Motors net zoveel marktwaarde heeft als ’s werelds rijkste bedrijf, Apple.

Zeepbel

Analisten reageren wisselend over de kansen voor Tesla Motors. Matthew Stover, verbonden aan de Susquehanna Financial Group in het Amerikaanse Boston liet vorig jaar in een artikel op Bloomberg.com weten dat “honderd procent van de waarde van de aandelen van Tesla Motors verbonden zijn een toekomstbeeld waarvan weinig in het verleden zichtbaar is.” Kortom, Stover vindt dat Tesla Motors in de afgelopen jaren te weinig bewezen heeft om er klakkeloos van uit te gaan dat het in de toekomst wel winst gaat maken. Op het moment van diens kritiek had Tesla een marktwaarde van ruim 25 miljard dollar, bijna veertig procent van de marktwaarde van Ford. En dat terwijl Ford bijna 200 keer meer auto’s verkocht op jaarbasis.

500.000 auto's in 2020

Adam Jonas van Morgan Stanley is veel positiever over de toekomst van Tesla. In hetzelfde artikel van Bloomberg van augustus vorig jaar voorspelde hij dat Tesla 319.000 auto’s in 2020 zal verkopen. Meer dan genoeg om winst te maken, volgens zijn berekeningen. Opvallend is dat een half jaar eerder Jonas nog dacht dat de mijlpaal van 300.000 verkochte auto’s in 2020 niet gehaald zal worden. Tesla Motors denkt zelf dat het in 2018 al een half miljoen auto’s op jaarbasis produceert. Erg ambitieus meent Efraim Levy van Standard and Poor's. “Ik wed erom dat ze het niet redden.” In de eerste twee kwartalen van 2016 verloor Tesla Motors 282 miljoen dollar (1e kwartaal) en 293 miljoen dollar (2e kwartaal). Waar de winst van Tesla blijft? Het kan zo nog maar een flinke tijd duren.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer