strictly cars with character

Mercedes C-Klasse Cabriolet: Code geel

12 augustus 2016
Donkere wolken pakken zich samen boven het Italiaanse Triëst. Code geel zou het KNMI dit noemen. Toch laten we het dak van onze C-Klasse Cabriolet gewoon open; het kan immers al rijdend (tot 50 km/h) in een luttele twintig tellen worden gesloten. Dan ineens klinken ferme donderklappen van dichtbij. Niet uit het dreigende zwerk, maar uit de vier uitlaatpijpen van onze Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet. Het 510 pk sterke topmodel van de nieuwe open variant van de Mercedes C-Klasse kan akoestisch tamelijk aanwezig zijn. En dat is misschien nog een understatement, want het knalt en dondert fors uit de uitlaat zodra je terugschakelt, waarbij de motor een fraai dotje tussengas geeft. Zeker als je de ‘sportstand’ hebt geactiveerd, want dan staat er een klepje open in de uitlaat. Soms is dat wat teveel van het goede, en schrikt een fietser of voetganger ervan alsof er een afrekening in het criminele circuit op straat plaatsgrijpt. Anderzijds zijn we er aangenaam door verrast, want AMG bewijst dat een vierliter biturbo V8-motor net zo mooi kan klinken als die legendarische 6,2 liter atmosferische V8.

4Matic

De typeaanduiding Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet verwijst trouwens nog wel naar die oude achtpitter, maar met de cilinderinhoud heeft het getal 63 niets meer te maken. En dat geldt voor bijna alle typeaanduidingen in deze reeks, want de Mercedes-AMG C 43 Cabriolet heeft ook geen 4,3 liter motor, maar een drieliter biturbo. Met trouwens een prettige 367 pk aan boord, die bij deze versie over alle vier de wielen wordt verdeeld middels een 4Matic aandrijfsysteem. Een drieliter turbobenzinemotor met 4Matic is er ook voor de C 400, maar dan met 333 pk. In sommige landen is 4Matic een optie op de C 200 (184 pk) en de C 220 d. Dat zijn de enige uitvoeringen waarbij de motorinhoud overeen komt met de typeaanduiding. De eenvoudigste C-Klasse Cabriolet is de C 180 met 156 pk turbobenzinemotor. Viercilinders hebben we overigens niet kunnen rijden bij de dynamische kennismaking met de nieuwe cabriolet. De C-Klasse Cabriolet is helemaal nieuw in het gamma van Mercedes-Benz. Tot 2009 was de CLK er weliswaar als cabriolet, maar die werd afgelost door de open E-Klasse. Nu is er dus een dakloze versie van de C-klasse, die technisch volledig familie is van deze reeks en ook op exact hetzelfde platform staat met dezelfde wielbasis en lengte en ook die hoogwaardige afwerking en (veiligheids)uitrusting. Mercedes claimt dat de C-Klasse Cabriolet ruimte biedt aan vier personen, maar we raden volwassen mensen van Nederlands formaat af langdurig achterin te zitten. Ook al heeft Mercedes erop gerekend om achterpassagiers uit de wind te houden met de kap naar beneden. Met een druk op de knop komt er een extra windschermpje boven de voorruit tevoorschijn, de Aircap, en schuift er tussen de achterste hoofdsteunen een windschot omhoog. Bij niet te hoge snelheden zijn beide maatregelen best effectief.

’Beschaafde’ versie

Hoge snelheden zijn voor geen enkele versie van de C-Klasse Cabriolet een probleem. Zelfs een C 180 gaat binnen negen tellen van 0 naar 100 km/h en laat een top van 222 km/h noteren. Maar het wordt natuurlijk pas echt leuk vanaf de zespitters, vanaf de C 400 dus. Het is de ‘beschaafde’ versie van de snellere C Cabrio’s, want hij veert soepeler dan de AMG-versies en begeleidt zijn bepaald pittige prestaties niet met de fraaie, maar altijd dominant aanwezige uitlaatklappen van een AMG. Eigenlijk is de C 400 de versie die het beste bij dit type auto past. Comfortabel geveerd (optioneel zelfs met luchtvering), toch scherp sturend, mooie prestaties en een absolute blikvanger, want dat hoort een cabriolet toch te zijn. De C-Klasse Cabriolet is namelijk een van de fraaiste auto’s in het huidige Mercedes-gamma, zowel open als gesloten. De geweldig goed geïsoleerde kap verdwijnt volautomatisch onder een afdekklep en laat dan nog 285 van de 360 liter laadvolume over. Handig is de mogelijkheid om de laadruimte wat groter te maken door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Maar het is in dat geval natuurlijk wel een tweezitter.

Sportautoniveau

Zeer lovenswaardig aan de open C-Klasse is de uitstekende stijfheid van de carrosserie. Het weglaten van het dak heeft geen enkel voelbaar nadeel opgeleverd voor de soliditeit en zelfs op slecht wegdek blijven vibraties uit. Misschien heeft Mercedes daarom maar meteen twee zeer sportieve AMG-versies in het gamma opgenomen. De stijve koets - met fors uitgeklopte spatborden - verdraagt de 367 pk van de C 43 4Matic probleemloos en weet ook met de 510 pk van de C 63 S prima raad. In het laatste geval zijn de prestaties meteen op sportautoniveau en gelukkig houdt het weggedrag daar gelijke tred mee. De directe besturing geeft veel gevoel en nauwkeurigheid en met groot genoegen denderen we de slingerweggetjes in het achterland van Triëst af. De uitlaatsound is soms wat al te dominant, maar het geluid is prachtig. En zo blijkt de C-Klasse Cabriolet niet alleen een auto voor zonnige dagen, maar een echt multitalent. Hij voelt zich thuis op de boulevard van Knokke of Nice, maar stroopt ook graag de mouwen op voor de Route Napoleon. Ook bij code geel. Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer