strictly cars with character

Uber maakt haast met zelfrijdende taxi

18 augustus 2016
Ford liet deze week al weten dat het in 2021 zelfrijdende auto’s op de weg wil hebben die lokaal ingezet worden door taxi- en deelautodiensten. Vandaag meldt Uber dat het aan hetzelfde jaartal denkt voor de introductie van haar autonoom rijdende vloot. De voorbereidende praktijktesten zijn inmiddels gestart in Pittsburgh. Een van belangrijkste aanjagers in de ontwikkeling van autonoom rijden is Uber. De wereldwijde taxi-dienst wil zo snel mogelijk haar ruim één miljoen chauffeurs vervangen door zelfrijdende auto’s. Een nieuwe stap is deze week gezet met een praktijktest in Pittsburgh waarbij speciaal aangepaste Volvo’s XC90 worden ingezet. Achter het stuur zit nog altijd een chauffeur – dat is wettelijk verplicht – maar de auto’s zijn al goed in staat zelf hun weg door de stad te vinden. Bij de start van de pilot rijdt Uber met een handjevol auto’s rond, aan het eind van het jaar moeten het honderd Volvo’s zijn. Met Volvo is immers een samenwerkingsverband – a 300 miljoen dollar – gesloten waardoor Uber verzekerd is van de techniek van de Zweden. Een unieke samenwerking is het overigens niet, want Toyota is ook al vriendjes met Uber en ook Fiat Chrysler (FCA) dingt nadrukkelijk naar de hand van het bedrijf van Travis Kalanick.

Reikwijdte

Dat in 2021 autonoom rijden in de zuiverste vorm werkelijkheid wordt, lijkt niet reël. Dat kan volgens sommige kenners – een feilloos opererend systeem dat kan omgaan met elke situatie overal ter wereld is zeer complex - zomaar nog eens een paar decennia duren. Maar dat Uber in diverse steden de chauffeurs uit de auto kan halen tegen die tijd is helemaal niet zo’n gekke gedachte. Als ze net als Ford de reikwijdte van de robotauto’s beperkt, is het detail programmeren van de auto’s een stuk haalbaarder. Of je nu een auto heel Pittsburgh op z’n duimpje wil laten kennen, of heel Amerika is immers een groot verschil. De wetgeving moet dan nog wel worden aangepast, maar dat lijkt niet het grootste probleem.

Research & development

Uber is met de zelfrijdende taxi’s in Pittsburgh de eerste aanbieder ter wereld die een dergelijke dienst in de markt zet. Consumenten kunnen gewoon gebruik maken de zelfrijdende Volvo’s in de Amerikaanse stad en bovendien nog gratis ook. Op de achtergrond werken bij Uber –met een waarde van 62 miljard dollar bepaald geen kleine jongen – inmiddels als meer dan honderd man fulltime aan de ontwikkeling van autonoom rijden. Dat zijn ingenieurs en robotica experts. Met de kennis van Toyota, Volvo en wellicht straks Fiat Chrysler op de achtergrond, wordt de research & development-capaciteit van Uber wel erg groot. Het kan zomaar eens zijn dat we helemaal niet decennia hoeven te wachten totdat de zelfrijdende auto in haar puurste vorm werkelijkheid is. In Pittsburgh zal het ze een zorg zijn, daar komt de Uber-taxi de klant gewoon zelfstandig ophalen, een bij wet verplichte ‘chauffeur’ achter het stuur die een oogje in het zeil houdt of niet.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer