strictly cars with character

Bugatti overweegt hybride aandrijving voor de Chiron

26 augustus 2016
Bij Bugatti zijn ze gewoon nog van de vertrouwde benzinemotoren, dachten wij. Nu blijken de Fransen een hybride aandrijving best te ambiëren. Zolang het de prestaties maar verbetert. Voor de Bugatti-volger komt de mededeling van Wolfgang Dürheimer dat elektrificatie geen vies woord is voor de supercar-bouwer niet helemaal als een verrassing. Want gonsde het ook al niet een paar jaar geleden dat de Chiron wat elektrische paarden aan boord zou krijgen? De krachtpatser werd uiteindelijk geïntroduceerd met een W16-motor met 1.500 pk, waarmee het elektrificatie-spook weer snel uit het zicht verdween.

Sportieve prestaties

Tegen het Britse Autocar liet Dürheimer zich recent ontglippen dat een hybride een serieuze optie is voor Bugatti. Elektrificatie wordt echter niet ingezet om de emissiewaarden naar beneden te brengen of een gunstiger brandstofverbruik te bewerkstelligen, voegde de topman daar gelijk aan toe. Een aantal kilometers puur elektrisch rijden kan een mogelijke hybride Chiron niet. Het doel is duidelijk. Bugatti gaat alleen hybride als het de Chiron nog krachtiger kan maken. Een loffelijk streven, maar met een 0-100 km/u sprint in 2,2 seconden, een 0-300 km/u in ruim 13 tellen en een topsnelheid van 420 km/u is het de vraag waar nog wat gewonnen kan worden.

Chiron Spider

Dürheimer vertrouwde Autocar eveneens toe dat de komst van een kleine sportauto geplaatst onder de Chiron waarschijnlijk is. Al sluit hij een SUV, luxe sedan en een volledig elektrisch aangedreven model ook niet uit. Over een ding was de CEO wel heel duidelijk, een open Chiron hoeven we niet te verwachten.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer