strictly cars with character

Tesla Model S kan de borst natmaken

13 september 2016
Met het nieuwe 100kWh grote accupakket is de Tesla Model S meer dan ooit het richtpunt voor de concurrentie. Met deze volledige elektrische modellen willen gerenommeerde en minder gerenommeerde merken de strijd aangaan: Een volledig elektrische sedan met een actieradius van ruim 600 kilometer (Europese testcyclus) en een 0-100 km/u-sprint in 2,5 seconden; de gerenommeerde autobouwers dromen er van. Er is momenteel maar een model dat dergelijke cijfers kan overleggen: de Tesla Model S P100D met ‘Ludicrous Mode’. Of de merken het nu openlijk toegeven of niet, met de volgende modellen willen ze de Tesla Motors in het algemeen en de Tesla Model S in het bijzonder de loef af steken:

Porsche Mission E

De Mission E is de volledige elektrisch aangedreven vierdeurs sportsedan van Porsche. Twee elektromotoren sturen 600 pk naar alle vier de wielen. De 0-100 km/u verloopt in 3,5 tellen en de actieradius ligt rond de 500 kilometer. Hij wordt rond 2020 verwacht.

Audi A9 e-tron

Als Porsche in 2020 op de proppen komt met de Mission E, dan is concerngenoot Audi van de partij met de Audi A9 e-tron. Ook bij de e-tron is sprake van vierwielaandrijving  en een actieradius van 500 kilometer, al zullen er niet twee, maar drie (asynchrone) elektromotoren aan boord te vinden zijn. De A9 e-tron lijkt te worden voorzien van een 95 kWh groot accupakket.

BMW i8

De BMW i8 is natuurlijk geen vierdeurs sedan, maar de ambitie af te zijn van de driecilinder verbrandingsmotor aan boord van elektrische i8 is groot, waarbij Tesla Motors zeker als inspiratie geldt. Voor 2022 heeft BMW een i8 in gedachten met een vermogen van 750 pk en een volledig elektrische actieradius van 480 kilometer. BMW werkt bovendien aan de iNext, een revolutionair elektro-voertuig.

Mercedes- EV-lijn

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, wil tussen 2018 en 2024 zeker 9 elektrische aangedreven modellen introduceren. Een aanzienlijk aantal zullen de badge van Mercedes-Benz dragen, dat met haar EQ-label vol inzet op elektrificatie. Mercedes-Benz wil voor 2020 minimaal twee elektrisch aangedreven sedans en twee SUV’s introduceren. Grote kans dat tussen de sedans een Tesla Model S-rivaal zit.

Qiantu K50

Het Chinese Qiantu kennen we nog niet, maar zelf zegt de bouwer van elektrische auto’s dat het zich richt op Tesla Motors, dus daarom mag Qiantu niet in dit lijstje ontbreken. En hoewel de Chinezen nog klein zijn, ziet haar eerste model, de K50, er veelbelovend uit. De sportauto is opgetrokken uit aluminium en koolstofvezel en moet ruim 100.000 dollar gaan kosten. De Qiantu K50 wil de Tesla Model S bevechten met 300 kilometer aan actieradius, 400 pk aan vermogen en 650 Nm aan koppel.

Savage Rivale

Noem het wishfull thinking, maar wij zelf zouden graag zien dat de Nederlandse Savage Rivale de opmaat is naar een modelportfolio waar ook een Tesla-concurrent tussen zit. De Savage Rivale is daarvoor veel te duur, maar de vierzitter met suicide doors en elektrische aandrijflijn in simpeler vorm moet toch indruk kunnen maken op een internationaal koperspubliek.

Faraday Future

Wat Faraday Future rond 2018 uit de hoge hoed tovert, weet nog niemand, maar dat het er Tesla Motors er mee wil beoncurreren, lijkt wel zeker. De Amerikanen werken onder meer aan een SUV, een sportwagen, een crossover en een SUV met een coupé-daklijn. Volledig elektrisch aangedreven wel te verstaan.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer