strictly cars with character

Cadillac ATS-V Coupe: Hartstochtelijk substituut

14 oktober 2016
De Cadillac ATS-V is een bijzonderheid. Het is een opwindend contrast tussen zijn merkimago en de vlijmscherpe semi-racetoerwagen die voor je neus staat. De wijze waarop de transformatie is uitgevoerd, doet je beseffen waarom Amerikanen raketten op de maan zetten en ‘s werelds beste vliegtuigen en straaljagers bouwen – en als het moet ook bloedserieuze moderne auto’s. Uiterlijk lijkt de ATS-V, met de ‘V’ van velocity, een voor straatgebruik teruggebouwde toerwagen,  ontdaan van sponsor-brouhaha en daarna, bij wijze van sociale camouflage, voorzien van een keurige donkergrijze laklaag. Het zijn de gedrongen dimensies, de messcherpe vormen en de duidelijke bewijzen van circuittechniek die het hem doen. Kijk naar dat onbeschaamd hor-achtige gaas in de radiateur- en oliekoeleropeningen, de uitgesproken scherpe spoiler-, splitter-, flap- en overige aerodynamische body’s, en natuurlijk de luchtuitstroomopeningen in het liggende vlak van het motordeksel. Regelrecht agressief zijn de staande, en tot ver in de bovenzijde van de voorspatborden doorgetrokken koplampunits, terwijl de eveneens verticale achterlichten de breedte van de achterzijde benadrukken. Daaronder, in de diffuser, tweemaal twee sportpijpen. Het interieur van de sport-Cadillac heeft dezelfde ambiance: een diep verzonken cockpit, waarin het voorgevormde, met racy suède beklede sportstuur en twee hooggeschouderde kuipstoelen opvallen. Het digitale dashboard is uitgerust met meerdere TFT-kleurenschermen, en oogt dankzij overvloedig gebruik van zwartglanzende Steinway-pianolak overeenkomstig rijk.

Teisteringen

De belangrijkste componenten van deze Cadillac zijn niet direct zichtbaar: de krachtbron en het onderstel. De ATS-V bezit geen talloze kubieke centimeters grote V8, maar een moderne 3,6 liter 24-kleps V6 met twee turbo’s die het vermogen tot 470 paardenkrachten opblazen, terwijl het koppel rap naar 603 Newtonmeter oploopt. Waardoor er, ondanks een gewicht van vrijwel 1.700 kilogram, schokkende prestaties worden geleverd. Chassis, besturing, het Brembo-remsysteem en rondom onafhankelijke wielophanging zijn volledig opgewassen tegen de teisteringen van dergelijke motorkrachten, waaraan overigens ook de nieuwste generatie van Cadillac’s Magnetic Ride Control een bijdrage levert. Deze schokdempers zijn gevuld met in olie zwevende metaaldeeltjes die, gestuurd door elektrische impulsen van motor- en ophangingsensoren, meer of minder magnetisch worden en individueel per wiel meer of minder dempen en stabiliseren.

Goed hoorbaar

Dat de ATS-V een dramatisch snelle sportcoupé is, mag blijken uit de officiële topsnelheid van 304 km/h, waarvan juist deze gekke precisie – waarom geen 305? – op oprechtheid en dus geloofwaardigheid duidt. Net als de opgegeven acceleratiesprint van 0-100 km/h in 3,9 seconden. Ongekende getallen voor een dergelijke auto. Eerder echte supercar-waarden! Natuurlijk reden wij tijdens onze testkilometers ook zeer geducht met de ATS-V. Maar genoten vooral van zijn kracht en snelheid, en van zijn hitsige V6-geluid, dat niettegenstaande de turbotechniek, die immers deel uitmaakt van het uitlaatsysteem, goed hoorbaar was. Ongelooflijk hoe snel de ATS-V hardloopt en tot welke hoogten de waarden op de snelheidsmeter klimmen. Tweede grote verrassing is de automatische achtbak, die ondanks alle geweld en extreme gasstanden snelle en naadloze schakelfases garandeert, gehoorzaam en zonder weifelingen. Dat maakt snel. Voelt snel. Is snel.

Le Mans-achtig

De wegligging is precies hetzelfde. Volstrekt onverstoorbaar, met intussen duidelijke terugmelding van alles wat de auto meemaakt. Vanuit het elektrisch bekrachtigde stuurhuis een mooi ‘neusgevoel’, waardoor je precies op de hoogte blijft van de mate van insturen en grip. Natuurlijk is een halfduizend paardenkrachten sterke achterwielaandrijver moeiteloos aan het powersliden te brengen. Een elektromechanische platensper zorgt ervoor dat het gaspedaal zich desgewenst prima leent voor het ‘richten’ van de neus. De ATS-V doet dat oversturen wederom met keurige precisie. De 304 kilometer hoge topsnelheid heb ik overigens niet gehaald, maar wel bijna, en ook bij Le Mans-achtige snelheden dichtbij 300 km/h ligt de ATS-V als een blok op de weg, het onderstel automatisch dieper zakkend, maar exact verend en dempend, volkomen stabiel en als geheel keurig netjes bestuurbaar. De Cadillac ATS-V Coupe is daarom niet alleen een serieus alternatief, maar mijns inziens een volwaardig substituut voor Europese sportcoupés van dit kaliber. Die er overigens eigenlijk (nog) niet zijn. En dat alles tegen een, mede gezien de uitrusting, rechtstreeks acceptabele prijs. Ook dat weten die Amerikanen. Nu u nog …

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer