strictly cars with character

Carros Nieuwsflash: Tesla Motors, Maserati en Apple

18 oktober 2016
De Carros Nieuwsflash van dinsdag 18 oktober: Duitsland vind term ‘autopilot’ misleidend, Maserati Levante wordt goed verkocht en de Apple Car lijkt verder weg dan ooit.

Duitsland wil term autopilot in de ban

Via een officiële brief heeft het Duitse Ministerie van Transport Tesla Motors verzocht niet langer de term ‘autopilot’ in haar communicatie te gebruiken. Volgens het ministerie suggereert een dergelijke term dat de bestuurder al het werk kan overlaten aan het systeem en zelf niet meer hoeft op te letten. In een reactie heeft Tesla Motors laten weten dat in de handleiding van de auto nadrukkelijk staat dat de autopilot-functie niet betekent dat de bestuurder de ogen van de weg kan halen. Ook heeft het bedrijf vorige maand een software-update gelanceerd waarbij de autopilot-functie zich zelf uitschakelt als de bestuurder zijn handen te vaak van het stuur houdt.

Maserati Levante een groot succes

Wie nu een Maserati Levante koopt, ziet zijn auto pas in de tweede helft van 2017 geleverd. Dat is het gevolg van de grote vraag naar de eerste SUV van de Italianen. Volgens Maserati zijn verkoopcijfers beter dan verwacht, maar het noemt daarbij geen aantallen. Vooral Porsche Cayenne-rijders en eigenaren van de BMW X5 en X6 maken de overstap naar het merk met de beroemde drietand in het logo. Liefst 90 procent van de mensen die momenteel een Maserati Levante aanschaft, reed daarvoor een ander merk.

Apple’s Project Titan lijkt een stille dood te sterven

Dat Apple binnen een paar jaar met een eigen auto komt, lijkt een stuk onwaarschijnlijker geworden. Volgens Bloomberg werkten er duizend mensen binnen Apple aan het project, maar een groot deel daarvan wordt nu elders binnen het bedrijf ondergebracht. De tech-bedrijf schijnt nog wel te werken aan autonome techniek die verkocht kan worden aan autofabrikanten. De reden voor de plotselinge koerswijziging lijkt volgens Bloomberg onder meer gebaseerd op de verwachte winstgevendheid op een Apple-car. Die winstmarge zou een stuk kleiner zijn dan op de huidige Apple-producten.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer