strictly cars with character

Revolutionaire Quantino Concept wellicht echt in productie

18 oktober 2016
Vorig jaar op de Autosalon van Genève zagen we de Quantino Concept, een EV op basis van flowcell-technologie. Een grote autofabrikant is momenteel in gesprek met de bedenkers van het revolutionaire model om hem daadwerkelijk in productie te nemen. De Quantino Concept is het idee van Nanoflowcell, een Duits/Zwitsers onderzoeksbedrijf. Het is een elektrische auto die zijn stroom niet aan een laadpaal onttrekt maar aan positief en negatief geladen vloeistoffen. Deze vloeistoffen, hoofdzakkelijk een mix van organische en niet-organische zoutoplossingen, worden elk over de twee tanks aan boord van de auto verdeeld, waarna ze in de ‘flowcell’ worden gepompt. Een membraan houdt de vloeistoffen gescheiden, terwijl de ions wel kunnen kruisen. Door de beweging van de ions wordt energie opgewekt.

14 uur

Het grote voordeel van flowcell-technologie is dat de gebruikte elektrolyten niet gevaarlijk zijn en makkelijk te produceren. Bovendien is de opslag simpel en hoeft de auto niet aan de laadpaal. De elektrolyten kunnen worden aangevuld met hetzelfde gemak als waarmee brandstof wordt getankt. Op één tanklading zou de Quantino nu al 14 uur kunnen rijden.

Productie

Nanoflowcell verwacht dat de technologie in vier tot vijf jaar in productie kan gaan. Momenteel is het bedrijf in gesprek met een grote autofabrikant die niet Duits is voor de productie van de Quantino Concept. Mocht er besloten worden tot productie, dan zal het model de merknaam van de nieuwe fabrikant overnemen.

1.000 kilometer

De Quantino Concept bestaat in twee varianten. Het FE-model is dankzij twee tanks van elk 250 liter een echt zwaargewicht. De auto weeg namelijk 2.300 kilo. De 2+2 Quantino doet het met 1.420 kilo aanzienlijk beter. Dit model heeft twee tanks van bijna 160 liter aan boord en heeft een actieradius van bijna 1.000 kilometer. Een productiemodel zou volgetankt 1.045 kilo wegen en twee 85 liter tanks aan boord hebben. Zijn Bosch-motor loopt op slechts 48V.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer