strictly cars with character

Mercedes E Klasse Estate: Twee gezichten

24 oktober 2016
Luttele maanden na de lancering van de sedanversie van de nieuwe E Klasse komt Mercedes al met de Estate. Net zo traditioneel en revolutionair als zijn sedanbroer, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. En bovendien een auto met twee gezichten, want de Mercedes E Klasse Estate kan ultiem comfortabel zijn, maar ook bijna een sportauto. We stappen in het centrum van Hamburg in de E 250 Estate. Voorzien van een tweeliter viercilinder turbo-benzinemotor met 211 pk onder de kap, gekoppeld aan een negentraps automaat. Meer auto heb je eigenlijk niet nodig, want de aandrijflijn laat de fraaie Estate in dik zeven tellen van 0 naar 100 km/h sprinten en tipt op de teller de 250 aan op de Autobahn (243 'echt' is mogelijk volgens Mercedes). De motor is alleen tijdens fel accelereren hoorbaar, de rest van de tijd houdt de vlot schakelende automaat de machine uit zijn 'stresszone'. Het onderstel houdt de inzittenden stressvrij, want de vering is werkelijk uitmuntend. Zeker met 'Air Body Control' aan boord, Mercedes’ geavanceerde luchtvering, voel je extreem zelden een hobbeltje in de weg. Zelfs niet als je de 'Dynamic'-schakelaar in de stand Sport hebt gezet. Op de snelweg proberen we de rijhulpen uit. De auto kan op de radargestuurde cruisecontrol zijn voorligger volgen en zelfstandig tussen de lijnen blijven rijden. Je kunt het stuur gerust een tiental seconden loslaten. Vooral in druk fileverkeer is dit een uitkomst, want de auto remt tot stilstand zelfstandig af indien nodig en trekt weer op zodra de voorligger gaat rijden. Aangekomen bij onze bestemming krijgen we een demonstratie van het automatische parkeersysteem, waarbij de auto geheel autonoom inparkeert. Je kunt zelfs de auto verlaten en dat inparkeren vanaf je smartphone laten uitvoeren! Handig in een smal parkeerplaatsje, maar heel snel gaat het nog niet.

Heel andere auto

Dan nemen we de sleutels van de Mercedes-AMG E 43 4Matic Estate in ontvangst. Of eigenlijk de smartphone die met de auto verbonden is en die de sleutel overbodig maakt. Met een felle grom komt de 401 pk sterke drieliter V6 biturbomotor tot leven na het indrukken van de startknop. Een voorbode van wat komen gaat! En het gebodene is indrukwekkend. We rijden in een auto die uiterlijk vrijwel identiek is aan waar we net zijn uitgestapt; de AMG-versie heeft vooral dikkere wielen en bumpers en meer koelluchtopeningen, maar we voelen meteen dat het eigenlijk een heel andere auto is. Alles werkt directer en met veel meer gevoel én met veel meer kracht. De automaat heeft kortere schakeltijden, wat eraan bijdraagt dat de auto maar 4,7 seconden nodig heeft voor de honderdsprint. Daarbij klinkt de auto lekker venijnig. We kiezen een slingerweggetje langs de Oostzeekust met lichte glooiingen en geven de AMG flink op z'n donder. Maar de auto lijkt er net zo van te genieten als wij. Hij zet stuurimpulsen direct om in koersveranderingen; de Mercedes E Klasse Estate voelt in AMG-outfit veel compacter aan dan zijn krap vijf meter lengte en dik 1.900  kilogram rijklaar gewicht. Gelukkig ligt bij de 4Matic vierwielaandrijving de nadruk op de aangedreven achterwielen, waardoor hij een heel mooi neutraal weggedrag heeft.

Kampioen laadruimte

Na een enerverende rit nemen we de nieuwe Mercedes E Klasse Estate eens goed onder de loep. We constateren dat de auto er herkenbaar maar toch veel moderner uitziet. Dat de daklijn hem iets meer coupégevoel geeft en dat er ondanks enkele centimeters meer lengte nu minder laadvolume is dan bij zijn voorganger. Geeft niets, want met 640 tot 1.860 liter laadvolume blijft de E Klasse Estate in zijn segment de kampioen in laadruimte. Het is aanvankelijk even wennen aan het panoramabeeldscherm dat zowel het instrumentarium als het navigatiesysteem vormt, maar het functioneert in de praktijk uitmuntend. En je kunt zelf kiezen hoe je instrumentarium eruitziet: sportief of juist functioneel. Naast de genoemde motoren zijn er nog twee benzinemotoren (184 pk 2.0 viercilinder en 333 pk 3.5 zescilinder, beide met turbo). Dieselen kan met twee varianten van de nieuwe tweeliter viercilinder diesel (150 en 194 pk) of de 258 pk drieliter V6-diesel. Voor de economen raden we de E 220 d aan (haalt bij mooie prestaties makkelijk 1 op 20), sportievelingen zullen versteld staan van de E 43 4Matic. Door: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer