strictly cars with character

Lynk & Co: een 'Junior Volvo' die het anders doet

24 oktober 2016
Het moederbedrijf van Volvo, het Chinese Geely, komt volgend jaar met een compleet nieuw automerk, Lynk & Co genaamd. Het wil opnieuw uitvinden hoe we een auto bestellen, bezitten en onderhouden. Wie de gloednieuwe website van Lynk & Co bezoekt, komt bijna geen auto tegen. Het zijn vooral de gezichten van urban hipsters die de pagina sieren. In het twee minuten durende introductiefilmpje ontbreekt de auto zelfs compleet. ‘The car is not a car’ lezen we. Gevolgd door een uitleg. “Denk verder dan de auto. Dat wij hebben gedaan. Het betekent dat we met een frisse blik naar elk aspect hebben gekeken van het uitproberen, kopen, bezitten en onderhouden van een auto. We hebben onszelf uitgedaagd om het slimste rij-platform te creëren dat de wereld ooit gezien heeft.” Tot zover klinkt het even ambitieus als cryptisch tegelijk. Maar wie de achtergrond van het nieuwe merk wat beter kent, begint al te begrijpen waar Lynk & Co naar toe wil. De bedenkers erachter werken namelijk bij Volvo, het bekendste bedrijf van moederconcern en initiator Geely. Lynk & Co valt dan ook het beste te zien binnen de huidige trend van automerken die zich opnieuw uitvinden. Ze willen niet langer alleen fabrikanten zijn, maar mobiliteitsaanbieders. Ford is daar een goed voorbeeld van. Binnen haar Smart Mobility-filosofie onderzoekt het nieuwe manieren om comfortabel en schoon van A naar B te gaan. De auto is daar slechts één onderdeel van. Ook de Volkswagen Group kondigde onlangs haar dertiende merk aan, specifiek gericht op nieuwe mobiliteitsdiensten. En het aantal automerken dat in deelautoprogramma’s en taxidiensten – Maven, Gett, Uber, DriveNow, MyTaxi - is gestapt is inmiddels haast niet meer bij te houden.

Junior Volvo

Lynk & Co wordt door sommigen nu al ‘Junior Volvo’ genoemd, gezien de bemoeienissen van de Zweden bij het opzetten van het nieuwe merk. De drijvende kracht achter Lynk & Co is nota bene Alain Visser, een Belg die de afgelopen dertig jaar onder meer bij Ford, General Motors en Volvo doorbracht. Bij Volvo was hij tot een jaar geleden de baas op het gebied van marketing en verkoop, tot hij op het hoofdkantoor in China werd geroepen om Lynk & Co te bestieren.

Thuis afleveren

Lynk & Co wil het op vier hoofdpunten anders doen dan wat vandaag de dag gebruikelijk is in automotive-land. Zo zal het geen gebruik maken van dealerbedrijven maar de auto direct thuis bij de klant afleveren. Voor onderhoud wordt de auto ook thuis weer opgehaald. Daarnaast bestaat er straks een eigen app store voor de auto, waarbij gebruikers en ontwikkelaars betrokken worden. Lynk & Co-rijders kunnen aangeven welke applicaties ze zouden wensen, waarna de ontwikkelaars aan de slag kunnen. In de app store zijn sowieso programma’s te vinden die het mogelijk maken de auto compleet van afstand te beheren. In plaats van een fysieke sleutel is de auto te openen via een digitaal exemplaar via de app. Zo kunnen er meerdere personen simpel toegang krijgen, een belangrijke voorwaarde om de auto te kunnen delen. Want dat is eigenlijk wel de bedoeling. Via de een app kun je immers jezelf als deelauto-aanbieder verkopen, precies wat de urban hipster wil. Verder wil Lynk & Co vaste prijzen hanteren en gebruik maken van een online winkel. Tevens spreekt Lynk & Co over een optie tot lidmaatschap. Wat dat precies inhoudt, heeft het merk nog niet bekend gemaakt, maar het lijkt erop dat je de auto niet alleen kunt kopen, maar ook af en toe kunt gebruiken.

SUV

En dan de eerste auto van het merk. Uiteindelijk toch ook niet onbelangrijk. Die heet voorlopig ‘01 SUV’ en maakt volgend jaar als productiemodel zijn opwachting. Gezien de vorm van z’n koplampen doet hij een beetje denken aan de Porsche Cayenne. Als we de website mogen geloven wordt hij zowel beschikbaar met een conventionele brandstofmotor, als hybride en volledig elektrisch. Het is bovenal vooral een ‘connected car’ met een groot aantal autonome functies.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer