Het moederbedrijf van Volvo, het Chinese Geely, komt volgend jaar met een compleet nieuw automerk, Lynk & Co genaamd. Het wil opnieuw uitvinden hoe we een auto bestellen, bezitten en onderhouden.
Wie de gloednieuwe website van Lynk & Co bezoekt, komt bijna geen auto tegen. Het zijn vooral de gezichten van urban hipsters die de pagina sieren. In het twee minuten durende introductiefilmpje ontbreekt de auto zelfs compleet. ‘The car is not a car’ lezen we. Gevolgd door een uitleg. “Denk verder dan de auto. Dat wij hebben gedaan. Het betekent dat we met een frisse blik naar elk aspect hebben gekeken van het uitproberen, kopen, bezitten en onderhouden van een auto. We hebben onszelf uitgedaagd om het slimste rij-platform te creëren dat de wereld ooit gezien heeft.”
Tot zover klinkt het even ambitieus als cryptisch tegelijk. Maar wie de achtergrond van het nieuwe merk wat beter kent, begint al te begrijpen waar Lynk & Co naar toe wil. De bedenkers erachter werken namelijk bij Volvo, het bekendste bedrijf van moederconcern en initiator Geely. Lynk & Co valt dan ook het beste te zien binnen de huidige trend van automerken die zich opnieuw uitvinden. Ze willen niet langer alleen fabrikanten zijn, maar mobiliteitsaanbieders. Ford is daar een goed voorbeeld van. Binnen haar Smart Mobility-filosofie onderzoekt het nieuwe manieren om comfortabel en schoon van A naar B te gaan. De auto is daar slechts één onderdeel van. Ook de Volkswagen Group kondigde onlangs haar dertiende merk aan, specifiek gericht op nieuwe mobiliteitsdiensten. En het aantal automerken dat in deelautoprogramma’s en taxidiensten – Maven, Gett, Uber, DriveNow, MyTaxi - is gestapt is inmiddels haast niet meer bij te houden.

Junior Volvo
Lynk & Co wordt door sommigen nu al ‘Junior Volvo’ genoemd, gezien de bemoeienissen van de Zweden bij het opzetten van het nieuwe merk. De drijvende kracht achter Lynk & Co is nota bene Alain Visser, een Belg die de afgelopen dertig jaar onder meer bij Ford, General Motors en Volvo doorbracht. Bij Volvo was hij tot een jaar geleden de baas op het gebied van marketing en verkoop, tot hij op het hoofdkantoor in China werd geroepen om Lynk & Co te bestieren.