strictly cars with character

Mercedes-AMG E 63 is de krachtigste E-Klasse ooit

26 oktober 2016
Met 612 pk geeft de Mercedes-AMG E 63 S de concurrentie en z’n voorgangers het nakijken. Vierwielaandrijving is standaard, maar kan via de special drift-modus gelukkig ook uit. De nieuwe Mercedes-AMG E 63 komt in twee smaken. Mét en zonder S. De ‘reguliere’ E 63 4MATIC+ moet het doen met 571 pk en 750 Nm aan koppel, terwijl de E 63 S daar nog even 41 pk bij optelt en 100 Nm aan trekkracht. In de klassieke sprint ontlopen de twee elkaar echter nauwelijks. De ‘S’ raffelt hem in 3,4 seconden af, de E 63 in ééntiende meer. Beide zijn voorzien van een 4,0-liter twin-turbo V8.

Drift modus

Beide varianten beschikken standaard over vierwielaandrijving, bij Mercedes-AMG aangeduid als 4MATIC+. Toch kan er dankzij diverse rijmodi desgewenst alleen aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd worden. In het ‘Race’ rijprogramma kan de speciale drift modus worden geselecteerd. De ESP wordt dan geactiveerd en de transmissie wordt manueel bediend via de flippers achter het stuur. De Mercedes-AMG E 63 S is immers voorzien van een negentrapsautomaat met dubbele koppeling. AMG DYNAMIC SELECT laat daarnaast nog kiezen uit ‘Comfort’, ‘Sport", ‘Sport Plus’ en ‘Individual’ waarmee de bestuurder de instellingen naar eigen voorkeur kan aanpassen.

Racestart

Voor een extra vlotte acceleratie is de Racestart-functie andermaal opgenomen en bovendien verbeterd. Een krachtige duw met het linkerbeen op de rem terwijl het gaspedaal volledig wordt ingedrukt is voldoende om van de plaats te schieten. Op 16 november wordt de Mercedes-AMG E 63 officieel onthuld op de autosalon van Los Angeles. In het voorjaar van 2017 staat hij bij de dealer.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer