strictly cars with character

Carros nieuwsflash: Bentley, Faraday Future en Dodge

7 december 2016
Carros nieuwsflash van woensdag 7 december: Bentley Bentayga Diesel is aan de prijs, het is aftellen voor Faraday Future en Dodge Challenger GT kiest voor vierwielaandrijving.

Het prijskaartje van de Bentley Bentayga Diesel

De Bentley Bentayga heeft er een variant bij. Na de benzineversie voorzien van een 6,0-liter W12 is de SUV binnenkort ook leverbaar als diesel met een  435 pk sterke 4,0-liter V8. Dat is precies dezelfde krachtbron als waarover de Audi SQ7 beschikt en ook de Bentayga Diesel heeft naast twee turbo’s een elektrische supercharger aan boord. Het koppel van 900 Nm is enorm. De Bentayga sprint – net als de Audi - in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn er ook verschillen? Jawel, de Bentayga is begrensd op 270 km/u en de Audi op 250 km/u. En oh ja, de Bentayga Diesel start bij 227.317 euro, terrwijl de de Audi SQ7 122.240 euro kost.

Eerste model Faraday Future toont zich op 3 januari

Dit jaar liet Faraday Future zijn FFZero01 zien op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Precies een jaar later – op  3 januari aanstaande – is de grootste consumentenelektronicabeurs ter wereld het decor voor de wereldpremière van het eerste productiemodel. In de aanloop naar de onthulling is vandaag een deel van het vooraanzicht van het nieuwe model wereldkundig gemaakt. Eerder zagen we de elektrisch aangedreven auto al gecamoufleerd voorbij schieten en waren de vormen van een SUV duidelijk zichtbaar.

Dodge Challenger GT gaat concurrentiestrijd aan met vierwielaandrijving

Waar in Nederland Feyenoord, Ajax en PSV strijden om de landstitel, daar doen in de Verenigde Staten de Ford Mustang,  Chevrolet Camaro en de Dodge Challenger een gooi naar de titel ‘populairste muscle car’.  De Ford Mustang is de onbetwiste lijstaanvoerder en de Dodge Challenger de ‘staartploeg’. De Challenger GT wordt om het gat te dichten daarom voortaan vierwielaangedreven. Althans, de versie met de 305 pk sterke 3,6 liter V6. De vierwielaandrijving is overigens niet permanent. Bij normale rij-omstandigheden gaat de aandrijfkracht als vanouds naar de achterwielen, maar als het er ruig aan toe gaat, helpen de voorwielen een handje mee om de power naar het asfalt te dirigeren.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer