strictly cars with character

In San Francisco rijden de taxi’s zelfstandig. Nou ja, bijna dan

15 december 2016
Taxidienst Uber startte in september met de inzet zelfrijdende auto’s. Pittsburgh had de eer de eerste stad te zijn. Sinds deze week rijden de autonome Volvo XC90’s van Uber ook rond in ‘thuisstad’ San Francisco. Dit is wat je moet weten. In Pittsburgh is het technologiecentrum van Uber gehuisvest. Niet toevallig begonnen in die stad dit najaar de eerste praktijkproeven met autonoom rijdende taxi’s. Deze week werd er een tweede stad aan het lijstje toegevoegd; San Francisco. Eveneens een stad met een symbolische waarde, want hier begon de taxidienst in 2008 aan zijn wereldwijde expansie. Inmiddels is Uber actief in 545 steden wereldwijd.

LIDAR

De autonome auto’s die Uber inzet in San Francisco zijn van het type Volvo XC90. De auto’s zijn van verre herkenbaar dankzij het LIDAR-systeem op het dak. Dat is een radarsysteem dat werkt op basis van ronddraaiende lasers die zorgen voor een 360 graden beeld van de omgeving. Het zijn de zintuigen van de zelfstandig opererende XC90. De hersenen zitten in het bagageruim. Daar zijn computers verstopt die de binnengekomen informatie razendsnel verwerken.

Van 22 naar 7

In Pittsburg in september zette Uber nog Ford Fusions in voorzien van 22 camera’s. Drie maanden later zijn het Volvo XC90’s met slechts 7 camera’s aan boord. En twee ingenieurs van Uber. Eentje zit achter het stuurwiel om in te grijpen wanneer nodig. Op de bijrijdersstoel zit een collega die realtime de data analyseert. Want voor een autonoom rijdende taxi zonder menselijk oogje in het zeil is het nog te vroeg. De inzet van de autonome Uber-auto’s is bovendien nog een proef. Het doel is om onder meer te kijken hoe de autonome auto het houdt onder verschillende weersomstandigheden. Kunnen zijn sensoren en camara’s de omgeving net zo goed aflezen bij zonnig weer als bij slecht zicht door mist of hevige regenval? En hoe doet hij het in het heuvelachtige terrein van San Francisco? Verder wordt gekeken hoe capabel de XC90 is bij het wisselen van rijbaan.

Stand der technologie

In totaal heeft Uber honderd auto’s gekocht bij Volvo. De XC90’s die in San Francisco worden ingezet, kunnen voorlopig alleen via de app worden opgeroepen door trouwe gebruikers van de taxidienst. Uber benadrukt dat het niet de bedoeling is om op korte termijn volledig autonome auto’s in te zetten zonder chauffeur. De technologie is gewoonweg nog niet zover. Volgens Uber worden de huidige ritten zoveel mogelijk autonoom gereden, maar nog niet alles. Het doel is vooral om Uber-gebruikers te laten kennismaken met de mogelijkheden en om het autonoom rijden verder te verbeteren. UPDATE: Volgens The Associated Press (AP) heeft de staat Californië Uber gesommeerd het proefproject te stoppen. Uber zou immers niet over de juiste vergunningen beschikken. Wordt vervolgd...

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer