De coupéversie van de Mercedes-Benz E-Klasse heeft altijd iets zachts, rustigs en rijks. ‘Gearriveerd’, is de meest geëigende term.
De eerste aanblik van de nieuwe Mercedes-Benz E-Coupé, hier op het vliegveld van Barcelona, waar wij uit een twintigtal exemplaren een designo hyacinth roodmetallic E 300 Coupé met AMG Line pakket hebben gekozen, verhindert de eerste seconden het praten. Zo mooi en juist niet zacht of rustig ziet hij eruit. Integendeel. Ogen en hersenen gestreeld door lange en ronde, sponningsloze carrosserielijnen op nu eens echt volmaakte dimensies, niet te gedrongen, maar ook niet te groot, met aan de voorzijde een serieuze sportneus met smalle grille en daaronder een over de volle breedte uitgesneden en ‘gegaasde’ luchtsleuf die voor de voorwielen juist uitmondt in grote ‘neusgaten’. Terwijl de prototypeachtige, want spectaculair schuin aflopende achterzijde van de E-Coupé in het uiterste achtervlak rond geboetseerd mocht blijven. Maar wel met een scherpe Kamm-tail kofferkleprand. De smalle en brede achterlichten daaronder lijken er vervolgens als lichtsleuven in gekerfd te zijn. Met diep daar weer onder dan die twee al even brede trapeziumvormige uitlaatmonden. Het grote verschil met eerdere E-Coupés is dan ook dat dit uiterlijk, deze vormen, werkelijk tot rijden uitnodigen.
Ogen en hersenen worden gestreeld door de lange en ronde carrosserielijnen en volmaakte dimensies
Turbinewiel
Instappen. Evengoed kriebels. Bovenop een golvende dashboardfaçade de Widescreen Cockpit met twee naast elkaar en rechtop geplaatste displays, ieder 31,2 centimeter breed, waarop de ganse auto zich qua werkingen en instellingen zichtbaar maakt. Zich via het touchpad met onderliggende scroller op de nu extra hoge en brede middenconsole laat instellen. Maar waarop ook het gps-, tv-, COMAND-Online en de Parking assistance op unieke wijze worden weergegeven. Uitzonderlijk mooi vinden we in het interieur verder ook de turbinewiel-achtig vormgegeven uitstroomopeningen van de airconditioning en de zeer sterk geprononceerde kuipstoelen, waarin wij onszelf op elektrische wijze exact goed in positie zoemden. Klaar voor alles dat komen gaat. Voor velen onder ons is de aanduiding E 300 Coupé synoniem aan de omgang met een prachtig huilende Duitse drieliter zescilinder-lijnmotor. Maar deze nieuwe E 300 Coupe heeft een tweeliter viercilinder-lijnmotor in de neus. Is dat lullig en jammer? Welnee. Dankzij turbotechniek zijn er 245 pk’s voorhanden, terwijl er – veel belangrijker – 370 Newtonmeters koppel beschikbaar zijn, die de 9G-Tronic versnellingsbak bliksemsnel in negen (!) optimale, elkaar bliksemsnel opvolgende krachtfases opdeelt. Deze Benz daarmee een ‘aanzienlijke dynamiek’ bezorgend. Niet zozeer felle sportiviteit overigens, maar een moeiteloos krachtig soort rijden. Zij het op open wegen, dan wel op tempo in de bergen. En ja, het geluid is ook goed. Een hoogtechnisch soort zoemen, bij meer- of zelfs diepe gasstanden overgaand in mooi loeien.De E-Coupé bezit ‘aanzienlijke dynamiek’. Zij het geen felle sportiviteit