Bij BMW's modelvernieuwing volgt op de Sedan-variant steeds sneller de Touring. In het geval van de 5 Serie is het inmiddels alweer de vijfde generatie Touring. Maar anders dan je misschien zou verwachten is het niet zomaar een tot combi verbouwd pontonmodel.
Het is een succesverhaal, dat van de 5 Serie Touring. Nadat BMW de 3 Serie tot 'lifestyle' stationwagen omtoverde – oorspronkelijk overigens een knutselwerkje van een van de ingenieurs, waarvan de directie niets wist – volgde in 1991 de combi van de 5 Serie. Niet met een mega-laadruim, maar wel veel makkelijker te beladen dan een sedan en met een sportief-modieus design.
Scherpe vouwen over de flanken spelen met de lichtvalDat design evolueerde verder en is bij de nieuwste 5 Serie Touring bijna tot in de perfectie uitgevoerd. In het brede, lage front sluiten koplampen en nog weer grotere nieren nu op elkaar aan. De scherpe vouwen over de flanken spelen met de lichtval, de ventilatiegleuven in de voorspatborden suggereren sportiviteit. Des te verrassender is het dat je in het interieur inmiddels de zee van ruimte aantreft die je eigenlijk alleen in een hoekige utiliteitscombi zou verwachten. Na het elektrisch – optioneel handsfree – openen van de achterklep, waarbij het afdekzeiltje elektrisch omhoog gaat, vind je een bagagevolume van liefst 570 liter. Als je de rugleuning van de achterbank – ook standaard elektrisch – platlegt, is er zelfs 1.700 liter beschikbaar voor bagage. Die lading mag bovendien best wat wegen, want er kan nu 720 kilogram verstouwd worden, 120 kilo meer dan voorheen. Hetgeen trouwens grotendeels te danken is aan de niveauregelende luchtvering achter die de koets mooi vlak houdt en tegelijk het comfort sterk bevordert.
Vinger aan het stuur
De nieuwe 5 Serie Touring is dus niet alleen gezegend met een elegant-dynamische koetswerk – wij vinden hem de mooiste 5 Serie in tijden – maar ook opvallend ruim. Dat valt mede te verklaren uit de inmiddels tot bijna vijf meter uitgegroeide lengte en krap drie meter wielbasis. Des te meer indruk maakt de gewichtsreductie van 100 kg, zeker gezien de alsmaar toenemende uitrusting met rijassistentie- en connectiviteitsystemen.Hij is met duivelse snelheden over Beierse Landstraßen te jagenDat daarop bij de persconferentie mede de nadruk ligt, mag niet meer verwonderen. Autonoom rijden komt in stapjes immers sneller dichterbij, ook al ligt de finish verder weg dan de industrie ons wil doen geloven. Tijdens onze testrit reden we zeker tien minuten op de snelweg snelweg – inclusief file en wegversmallingen – zonder gas of rem aan te raken en met slechts één vinger aan het stuur (helemaal loslaten mag maar heel even). Dat valt natuurlijk allemaal niet meer onder de aloude BMW-slogan 'Freude am Fahren'. In het geval van de nieuwe 5 Touring past het dringende advies juist om zelf te sturen. Zeker in de530d xDrive waarmee we als eerste kennismaken, een bijna perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. Hij trekt desgewenst de straatkeien uit de grond tijdens zijn 5,6 tellen durende honderdsprint, is in de sportstand met duivelse snelheden over Beierse Landstraßen te jagen, maar blijft niettemin comfortabel veren en dempen. 'Hut ab' zeggen ze dan bij onze Oosterburen: petje af. Je voelt op smallere weggetjes natuurlijk wel dat het een grote auto is, maar zijn bescheiden gewicht maakt hem opvallend lichtvoetig en de ook de meesturende achterwielen doen een duit in het zakje. Ze stabiliseren richtingveranderingen op hoge snelheden, maar maken de draaicirkel kleiner op lage snelheden door dan juist tegen te sturen.