strictly cars with character

Nu echt: de Audi A1 Sportback

19 juni 2018
Na de eerste beelden van gisteren is de Audi A1 Sportback nu officieel. De sterke motorvariant is voorlopig een 200 pk sterke 2,0-liter viercilinder. De Audi A1 zal in z’n aankomende tweede generatie niet meer als driedeurs-versie de showroom in rijden. Voortaan is er alleen nog de vijfdeurs Audi A1 Sportback. Daarmee volgt Audi dezelfde strategie als SEAT met de Ibiza en Volkswagen met de Polo. Logisch ook, want de drie broers staan op hetzelfde modulaire MQB-platform. De nieuwe Audi A1 is zes centimeter gegroeid. Dat merk je natuurlijk terug in de binnenruimte. Zo neemt de bagagevolume met liefst 65 liter toe. Voortaan kun je 335 liter aan spullen kwijt in de achterbak. Met de achterbank weggeklapt ontstaat zelfs 1.090 liter.

Benzinemotoren

Als de A1 Sportback in november in de showroom staat – prijzen volgen nog - is het tevergeefs zoeken naar een oliegestookt exemplaar. Vier benzinekrachtbronnen zijn het waaruit je kunt kiezen. De instapversie is een 1,0-liter driecilindertje, die toch nog 95 pk aan vermogen levert. Er is ook een 1,0-liter voorhanden die 116 pk overlegt. Sportief wordt het met de 150 en 200 pk sterke viercilinders. De eerste is een 1,5-liter, de tweede een 2,0-liter. Een S1 wordt op termijn verwacht, met minimaal 250 pk.

Sport Quattro

Zoals we gisteren al vermeldden ziet de nieuwe Audi A1 er een stuk agressiever uit dan z’n voorganger. Een belangrijke ontwerpvondst die daartoe bijdraagt zijn de drie sleuven boven de grille. Het is een regelrechte knipoog naar de Sport Quattro uit de jaren 80. Eenzelfde knikje naar het verleden vormen de optionele 18-inch bronzen lichtmetalen wielen. Veel van die aardige extra’s zitten in het S-line pakket en in de 'Edition'. Denk bijvoorbeeld aan een forsere bumperpartij of zwartgelakte Audi-ringen. In totaal is een elftal aan kleuren leverbaar, waaronder opvallend geel. Het dak kun je desgewenst laten contrasteren met de kleur van de rest van de auto.

Parkeerhulp

Als kleinste broertje in het uitdijende aanbod Audi-modellen leent de A1 graag de technologieën van duurdere modellen. Zo kun je ook een parkeerassistent bestellen waarmee de auto zich automatisch in het parkeervak manoeuvreert. In het interieur vinden we inmiddels bekende Virtual Display en het MMI plus systeem voorzien van een 8,8-inch touchscreen, afkomstig uit de Audi A8. De A1 wordt overigens niet meer in Brussel geproduceerd, maar in Spanje.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer