strictly cars with character

De Chinezen komen. Autosalon van Genève dient als springplank

25 januari 2019

De Chinese autofabrikanten weten hun weg naar Europa te vinden. Op de Autosalon van Genève in maart zijn onder meer Aiways en Arcfox van de partij. Ook Chery Automobile en Haval maken de oversteek naar ons continent.

De voertaal op de aankomende Autosalon van Genève zal nog niet Chinees zijn, maar wie goed om zich heen kijkt, zal best wat Chinese merken aantreffen. Zo bouwt startup Aiways (opgericht in 2017) in Zwitserland zijn stand op en daarop schitteren onder meer een elektrische SUV – de U5 – en een heuse supercar; de RG Nathalie.

Gumpert

Om met die laatste te beginnen; ‘RG’ staat voor Roland Gumpert, voormalig chef bij onder meer Audi Sport en bedenker van de beestachtige Gumpert Apollo. Gumpert heeft inmiddels onderdak gevonden bij de Chinezen als productbaas en in die hoedanigheid mag hij zich lekker uitleven op spraakmakende modellen. De RG Nathalie – genoemd naar z’n dochter – heeft vier elektromotoren van elk 140 pk aan boord en daarmee snelt het racemonster in 2,5 seconden van nul naar honderd. Een methanol-brandstofcel voorziet in de energiebehoefte. Een actieradius van 850 kilometer voor de 400.000 euro kostende RG Nathalie zou realistisch zijn.

Stekker-SUV

De U5 die meereist naar Genève is een elektrische SUV die het de Audi e-tron, Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQC lastig moet maken. De U5 zal flink onder het prijskaartje van dik 80.000 euro duiken die de Europese concurrentie hanteert en belooft dan een zeer hoogwaardige SUV af te leveren. De exacte specificaties van de U5 zijn nog niet bekend, maar op basis van de specificaties van het eerder getoonde studiemodel moet de actieradius tussen 460 en 560 kilometer liggen.

Arcfox

Arcfox is een ander Chinees bedrijf dat naar Genève komt. De dochter van Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) neemt een nu nog geheim studiemodel mee. Het zou zomaar ook een elektrische SUV kunnen zijn, want hoogpotigen met stekkers zijn nu eenmaal hot. Of een handzame stadsrakker. In het thuisland heeft Arcfox in de Lite al een redelijk succesvol elektrisch stadsautootje rondrijden. Net geen 3 meter lang en met een actieradius van 170 kilometer. Verder is de verwachting dat de opvolger van de Arcfox 7 meereist; een elektrische supersportwagen met meer dan 600 pk aan vermogen.

Invasie

Mochten Aiways en Arcfox de Europese markt betreden, dan zijn het niet de enige Chinese autofabrikanten. Vorig jaar opende Chery Automobile een design- en ontwikkelingscentrum in Duitsland. In 2020 wil het namelijk haar eerste auto’s op Europese bodem gaan verkopen. Het in China succesvolle Haval denkt ook aan een uitstapje naar Europa. Aan het begin van het komende decennium wil het met scherpgeprijsde SUV’s het de gevestigde orde moeilijk maken.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer